لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

نامه سرگشاده عبادی در حمایت از تحصن نسرین ستوده


نسرین ستوده
نسرین ستوده

در حالی که نسرین ستوده، وکیل دادگستری، روز سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه، در اعتراض به حکم محرومیت خود از کار در تهران دست به تحصن زد، شیرین عبادی، وکیل و برنده جایزه صلح نوبل، نیز در نامه‌ای سرگشاده به حمایت «از همکار ایرانی خود» برخاست.

گفتگوی مهتاب وحیدی راد با نسرین ستوده
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم

بر‌ اساس گزارش‌ها، خانم ستوده از صبح روز سه‌شنبه در اعتراض به حکم دادگاه انتظامی وکلا مبنی بر محرومیت سه ساله‌اش از وکالت و مواردی نظیر «تلاش برای محو کامل استقلال کانون وکلا و نادیده گرفتن حق دگراندیشان در انتخاب وکیل» در مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز در تهران تحصن کرده است.

این گزارش‌ها همچنین حاکی از این است که چهره‌هایی چون محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار منتقد، و محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب ۵۷، نیز خانم ستوده را در این تحصن همراهی می‌کنند.

نسرین ستوده (پلاکارد در دست) در کنار محمد ملکی و محمد نوری‌زاد
نسرین ستوده (پلاکارد در دست) در کنار محمد ملکی و محمد نوری‌زاد

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۰۳، نیز در نامه‌ای به کانون وکلای بین‌المللی از این نهاد خواست که به «دفاع از همکار ایرانی خود به هر شیوه ممکن» بپردازند.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، روز ۲۶ مهرماه خبر داده بود که دادگاه انتظامی وکلا «تحت فشار» و با درخواست دادسرای اوین با محرومیت خانم ستوده از وکالت به مدت سه سال موافقت کرده است.

این در حالی‌ است که دادگاه انتظامی وکلا در هفته اول شهریورماه به این وکیل دادگستری اجازه داده بود که به کار خود به عنوان وکیل ادامه دهد.

دادگاه بدوی نسرین ستوده را ۲۰سال از وکالت محروم کرده بود، اما به استناد ماده ۱۷ قانون استقلال وکلا، هیچ دادگاه دیگری نمی‌تواند پروانه یک وکیل را تعلیق یا لغو کند.

درخواست برای جلوگیری از فعالیت کاری خانم ستوده با شکایت معاون دادستان و سرپرست دادسرای اوین مطرح شده بود.

خانم ستوده پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه برای اعلام اعتراض به محرومیت خود از کار و مواردی نظیر «سوء مدیریت کانون وکلا و تلاش برای محو کامل استقلال این کانون» و همچنین «نادیده گرفتن حق دگراندیشان در انتخاب وکیل» در مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز تحصن خواهد کرد.

خانم ستوده در این بیانیه که در صفحه فیس‌بوک رضا خندان همسرش منتشر شده نوشت که رای صادره از شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا مبنی بر محرومیت سه ساله‌اش از وکالت«تحت فشارهای وزارت اطلاعات و دادستانی» صادر شده است.

او اضافه کرد: «وضعیت اسف‌بار کانون وکلا به نحوی است که اکنون عناصر تندروی داخل حکومت، تمامیت جامعه وکالت را هدف گرفته‌اند و با تدوین لایحه جامع وکالت که بدون دخالت وکلای مستقل تهیه و تدوین شده قصد دارند طومار کانون وکلا را برای همیشه درهم بپیچند.»

وی با اشاره به زندانی بودن تعدادی از وکلا از جمله عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف‌زاده و وکلای دراویش گنابادی افزود: «دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل را از متهمان دگراندیش سلب کرده‌اند.»

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح، نیز روز سه‌شنبه در نامه‌ای به کانون وکلای بین‌المللی نوشت: «طبق قانونی که قبلا نیز به اطلاع رسیده بود، وکلای دادگستری در انتخاب اعضای هیئت مدیره آزاد نیستند و در نتیجه هیئت مدیره منتخب واقعی اعضا کانون نبوده و به همین دلیل قادر به دفاع از اعضای خود در برابر ماموران امنیتی نیست.»

به گزارش وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر، رونوشت نامه خانم عبادی به احمد شهید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا، دفتر کمیسسر عالی حقوق بشر و دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است.

نسرین ستوده در شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت و در دادگاه تجدید نظر به شش ماه زندان محکوم شد، اما در نهایت در شهریور سال ۱۳۹۲ همراه گروهی دیگر از زندانیان سیاسی ایران آزاد شد.

XS
SM
MD
LG