لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

برتری ۳-۰ والیبال ایران مقابل کره جنوبی


عکس مربوط به جام قهرمانی آسیا
عکس مربوط به جام قهرمانی آسیا
تیم ملی والیبال ایران با برتری ۳-۰ مقابل کره جنوبی، آغازی درخشان در رقابت‌های گزینشی المپیک لندن به میزبانی توکیو داشت.

شاگردان خولیو ولاسکو، سرمربی آرژانتینی تیم ملی ایران، روز شنبه، ۱۳ خردادماه، در دومین دیدار خود مقابل تیم قدرتمند چین به زمین خواهند رفت. چینی‌ها در جام جهانی موفق شدند ایران را شکست دهند. آنها همچنین در نخستین بازی خود با برتری ۳-۰ از سد پورتوریکو گذشتند.

تاکنون حضور تیم‌های انگلیس، روسیه، لهستان، برزیل، تونس، آمریکا، ایتالیا و آرژانتین در رقابت‌های المپیک لندن مسجل شده است.

از بازی‌های توکیو دو تیم به لندن راه خواهند یافت که تیم قهرمان و بر‌ترین تیم در جمع آسیایی‌ها خواهند بود. از رقابت‌های گزینشی در برلین و ایاصوفیه نیز هر یک یک تیم به المپیک می‌رسند تا جمعاً ۱۲ تیم، برگزارکننده رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ باشند.

سه تیم ونزوئلا، پورتوریکو و صربستان تیم‌های مهمان رقابت‌های گزینشی در توکیو هستند. اگر در پایان رقابت‌ها، این سه تیم در رده‌های اول تا سوم قرار بگیرند فقط تیم بر‌تر راهی المپیک می‌شود و بر‌ترین تیم آسیایی در جدول نیز راهی لندن خواهد شد.

اما نتایج روز نخست مسابقات گزینشی نشان داد که ونزوئلا و پورتوریکو را نمی‌توان در زمره مدعیان اصلی برای کسب سهمیه المپیک دانست.

ونزوئلا در سه ست پیاپی مغلوب استرالیا شد. چین هم که در المپیک قبلی در رده پنجم قرار گرفت، پیروزی دلچسبی مقابل پورتوریکو رقم زد و با نتیجه ۳-۰ از سد این تیم گذشت تا با روحیه‌ای ایده‌آل مهیای نبرد با ایران شود.

در بین این سه تیم پیروز، ایران در امتیازشماری شرایطی بهتر دارد و فعلاً در صدر جدول قرار گرفته است. ایران در غیاب امیر حسینی، مهدی بازارگرد و چند بازیکن سر‌شناس دیگر در نخستین بازی نشان داد که جوانگرایی‌اش به ثمر نشسته و تازه‌وارد‌ها جای خالی بزرگان را پر کرده‌اند.

پیروزی آسان مقابل کره جنوبی

چهار جام قهرمانی در آسیا، سه قهرمانی در بازی‌های آسیایی، شش دوره حضور در جام جهانی و ۱۳ دوره حضور در لیگ جهانی از جمله افتخارات تیم معتبر کره جنوبی است، در شرایطی که ایران فقط یک بار آن هم در تهران توانسته جام ملت‌های آسیا را فتح کند و سابقه حضور در لیگ جهانی را هم ندارد.

پارک‌ کی‌وون، سرمربی کره جنوبی، از سرمربیان سابق تیم ملی ایران است. اما او و شاگردانش که مانند بسیاری از ورزش‌دوستان ایرانی برای نخستین بار فرهاد قائمی ستاره این بازی را می‌دیدند، هرگز گمان نمی‌کردند که تا این اندازه دست و پا بسته مقابل ایران ظاهر شوند.

قائمی که ولاسکو به او اعتماد کرده و در ترکیب قرار گرفته بود، عملکرد بسیار خوبی داشت و با زدن سرویس‌های مهارناپذیر، دریافت اول کره‌‌ای‌ها را مختل کرده بود. او همچنین در خط آتش تیم ایران نیز حضوری چشمگیر داشت.

در ادامه نیز ملی‌پوشان ایران با پاس‌های مناسب سعید معروف، اکثر حملات خود را به امتیاز تبدیل کردند تا گیم اول با حساب ۲۵ بر ۱۷ به سود ایران خاتمه پیدا کند.

کره جنوبی در گیم دوم هم مقهور سرویس‌های غفور و دفاع‌های مناسب موسوی عراقی بود. تعویض‌های متوالی پارک هم نتوانست گره از بازی سردرگم تیمش باز کند و ایران با حساب ۲۵ بر ۱۸ به برتری رسید.

در گیم سوم، پاس‌های سرعتی سعید معروف برای نادی و ضربه‌های تمام‌کننده کاپیتان نادی موجب ‌شد تا اختلاف امتیاز بیشتر از گذشته شود. دفاع روی تور ایران که معمولا با سه بازیکن انجام می‌شد، مهاجمان بلندقامت کره را مستاصل کرده بود.

ولاسکو برای جلوگیری از خستگی مردانش، قرا و مهدوی را وارد زمین کرد و به سایر بازیکنان مثل پوریا فیاضی هم میدان داد. سرانجام ایران با حساب ۲۵ بر ۱۶ به برتری رسید تا ایران بازی را با برتری ۳-۰ به پایان برساند.

این نتیجه در حالی رقم خورد که پارک کی‌وون پس از شکست از ایران در جام ملت‌های آسیا اعلام کرده بود که با اتکا به قدرت تیمش، در رقابت‌های انتخابی المپیک انتقام خواهند گرفت.

خولیو ولاسکو در پایان بازی از شروع خوب تیم ملی ایران ابراز رضایت کرد و گفت: سه امتیاز به دست آوردیم که برای ما مهم است. البته قبل از آن کمی نگران بودم، زیرا در اردوی تدارکاتی به خاطر مشکل ویزا نتوانستیم با جمهوری چک و لهستان مسابقه دهیم.

سرمربی تیم ملی ایران با تمجید از سطح فنی، اعتماد به نفس و روحیه جنگندگی نزد مردانش گفت: قائمی عالی بازی کرد. سرویس‌ها و دریافت‌های او خوب بود. او اولین مسابقه بین‌المللی‌اش را پشت سر می‌گذاشت و عصبی بود، اما شب قبل با او خیلی صحبت‌ کردم و حالا به خاطر درخشش او خوشحالم.
XS
SM
MD
LG