لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

رویترز: گزارش بریتانیا به سازمان ملل از یک شبکه اتمی مرتبط با ایران


مارک گرنت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل
مارک گرنت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، دهم اردیبهشت‌ماه، در گزارشی اختصاصی خبر داد که بریتانیا هیئت تحریم‌های سازمان ملل را در جریان وجود «شبکه‌ای فعال» برای تامین تجهیزات اتمی «مرتبط با دو شرکت تحریم‌شده ایرانی» گذاشته است.

رویترز در گزارش روز پنج‌شنبه خود می‌گوید که گزارش «محرمانه» این هیئت سازمان ملل از اطلاعات بریتانیا را رویت کرده است.

هیئت مربوطه در سازمان ملل وظیفه نظارت بر رعایت تحریم‌های این سازمان توسط جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

به گفته رویترز، در گزارش سالانه ناظران سازمان ملل اشاره شده است که بریتانیا در تاریخ ۲۰ آوریل سال جاری، ده روز پیش، سازمان ملل را از وجود یک «شبکه فعال تامین تجهیزات اتمی» مطلع کرده است.

آن طور که در این گزارش اشاره شده است،‌ شبکه فعال مذکور با دو شرکت ایرانی در ارتباط است که از پیش در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار داشته‌اند: شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) و شرکت کالاالکتریک.

این دو شرکت ایرانی به دلیل آن که ظن آن می‌رود با فعالیت‌های اتمی «ممنوعه» ایران مرتبط باشند در فهرست تحریمی‌ها قرار گرفته‌اند. شرکت کالاالکتریک مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است، و شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران مشمول تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا.

گزارش رویترز از وجود یک «شبکه فعال» تامین تجهیزات اتمی برای ایران درست در روزهایی منتشر شده است که تیم مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی در ادامه گفت‌وگوهای اتمی در نیویورک به سر می‌برند.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان یا همان گروه ۵+۱ تا پایان ماه ژوئن، ۱۱ تیرماه، فرصت دارند تا به اختلافات خود درباره برنامه اتمی تهران و نحوه لغو تحریم‌ها فائق آیند و توافق نهایی برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به این برنامه را امضا کنند.

طرفین می‌گویند که نگارش متن این توافق نهایی را آغاز کرده‌اند و این کار قرار است پس از چند روز وقفه، از روز پنج‌شنبه، دهم اردیبهشت، در نیویورک از سر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG