لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

رویترز: بسیج نیروهای «ای‌پک» با هدف رد توافق اتمی در کنگره آمریکا


خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۳۱ تیرماه، از بسیج نیروهای بزرگ‌ترین گروه حامی اسرائیل در آمریکا با هدف رد توافق اتمی اخیر در کنگره ایالات متحده خبر داد. این گروه آماده است برای رسیدن به هدف خود «بالای ۲۰ میلیون دلار» هزینه کند.

رویترز به نقل از چند مقام مسئول در سازمان «ای‌پک»، کمیته امور اسرائیل و آمریکا، که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه حامی سیاست‌های اسرائیل در آمریکا توصیف می‌شود می‌گوید که این گروه هفته آینده حدود «۳۰۰ لابی‌گر» را به کنگره آمریکا می‌فرستد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:42 0:00
لینک مستقیم


آن طور که در این گزارش آمده است، «ای‌پک» که قرار است با کمک این لابی‌گرها و هزینه کردن ۲۰ میلیون دلار بر رای نمایندگان و سناتورهای آمریکایی اثر بگذارد برای این کار با گروه‌های هم‌سوی خود همچون گروه «شهروندان حامی ایران بدون انرژی اتمی» متحد شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در خردادماه گذشته قانونی را به امضا رساند که به کنگره این کشور تا ۲۶ شهریورماه وقت می‌دهد پس از بررسی توافق اتمی ایران با گروه ۵+۱ آن را تایید یا رد کند.

با این حال آقای اوباما در نطق اختصاصی خود در روز اعلام رسمی توافق اتمی هشدار داد که در صورت رای منفی کنگره، با استفاده از اختیارات قانونی خود آن را وتو خواهد کرد.

در همین حال «جی استریت»، یک لابی دیگر یهودی‌آمریکایی در واشینگتن که گرایش لیبرال و مخالف سیاست‌های نتانیاهو دارد، برخلاف «ای‌پک»، از توافق هسته‌ای ایران دفاع کرده و از کنگره آمریکا خواسته تا از این توافق حمایت کند.

اما ظاهرا بسیاری از حامیان اسرائیل و دولت بنیامین نتانیاهو در آمریکا عزم خود را جزم کرده‌اند تا از این زمان دو ماهه حداکثر استفاده را کرده و تلاش کنند تا شاید بتوانند اکثریت نمایندگان آمریکایی را علیه توافق اتمی بشورانند.

در همین راستا، شهر نیویورک روز چهارشنبه شاهد تظاهراتی بزرگ در میدان تایمز علیه توافق اتمی بود، تظاهراتی که به گفته برگزارکنندگانش حضور «هزاران نفر» را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌حاضران در این تظاهرات که با سخنرانی چند نماینده جمهوری‌خواه همراه بود توافق اتمی ایران با گروه ۵+۱ را «تهدیدی برای اسرائیل و امنیت جهان» توصیف کرده و از کنگره خواستند آن را رد کند.

خبرگزاری فرانسه از جمله معترضان حاضر در این تظاهرات را گروه‌های یهودی دست راستی و مسیحیان افراطی معرفی کرده است.

در همین روز، به گزارش رویترز، ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا،‌ نیز با حدود ۴۰ نماینده محافظه‌کار آمریکا «دیداری محرمانه» داشته است.

همزمان رئيس مجلس نمايندگان ايالات متحده آمريکا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که او و ساير اعضای کنگره «هر کاری می‌کنند» تا از اجرای توافق اتمی با ايران جلوگيری شود.

اما مقامات بلندپایه در دولت اوباما نیز بیکار ننشستند و برای بی‌اثر کردن تلاش‌های مخالفان توافق اتمی به ضدحمله‌ای گسترده دست زدند.

جان کری، وزیر خارجه، و ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده، در مقاله‌ای برای روزنامه واشینگتن‌پست، با دفاع دوباره از توافق جامع ۲۳ تیرماه در وین، چنین نظر دادند که این توافق نه تنها بهترین راه، که بادوام‌ترین راه برای آن است که تهران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

این دو در همین روز چهارشنبه به اتفاق جک لو، وزیر خزانه‌داری در دولت اوباما، در جلساتی جداگانه با تمام نمایندگان مجلس و سنای آمریکا دیدار کرده و آنها را در جریان جزئیات توافق با ایران قرار دادند.

این سه وزیر قرار است روز پنج‌شنبه نیز با حضور در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که جلسه‌ای علنی خواهد داشت از توافق اتمی اوباما و روحانی دفاع کنند.

XS
SM
MD
LG