لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

سفر مذاکره‌کننده اتمی بریتانیا به اسرائیل با هدف «ایجاد هماهنگی»


سایمون گس، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا
سایمون گس، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا
رئیس تیم بریتانیا در مذاکرات اتمی با ایران روز چهارشنبه، ششم آذر، با هدف «ایجاد هماهنگی» با دولت اسرائیل درباره مراحل بعدی گفت‌وگوهای اتمی با ایران وارد اسرائیل می‌شود.

اسرائیل سرسختانه‌ترین موضع را علیه توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در پیش گرفته و نخست وزیر این کشور این پیمان را «اشتباه تاریخی» نامیده و گفته است «اطمینان» دارد که ایران با وجود این پیمان «مانند کره شمالی» همچنان به مسیر برنامه اتمی خود تا «دستیابی به بمب اتمی» ادامه خواهد داد.

اعزام سایمون گس، سرپرست تیم مذاکره‌کننده اتمی بریتانیا، به اسرائیل پس از آن صورت می‌گیرد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه، چهارم آذر، در سخنانی در مجلس عوام این کشور صراحتا اسرائیل را از دست زدن به اقداماتی که موجب تضعیف پیمان به دست آمده با ایران شود برحذر داشت.

آقای هیگ با قاطعیتی کم‌سابقه افزود: «اخلال در توافق با ایران از سوی هیچ کسی قابل قبول نیست.»

به گزارش روزنامه هاآرتص، وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه نیز در تماس تلفنی با یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل، گفت که کشور شما «باید با توافق امضا شده با ایران کنار آید».

در حالی که اسرائیل از بهبود مناسبات غرب با ایران نیز ناخشنود است، ویلیام هیگ در مجلس عوام همچنین تاکید کرد که دولت او در راستای بهبود مناسبات با ایران گام برمی‌دارد و پس از مبادله کاردار غیرمقیم، اکنون برای ارتقای روابط با تهران برنامه‌ریزی می‌کند.

سِر سایمون گس که ریاست تیم بریتانیا در گفت‌وگوهای ژنو را برعهده داشت، خود پیشتر سفیر کشورش در ایران بوده است.

سفر رئیس تیم بریتانیایی در مذاکرات اتمی با ایران به اسرائیل و همچنین اقدام فرانسه در اعزام رئیس تیم این کشور در گفت‌وگوهای اتمی به اسرائیل، در حالی است که این بار آمریکا دیگر خانم وندی شرمن را برای دادن گزارش از این مذاکرات به اسرائیل نفرستاده است.

تا پیش از این، پس از هر دور مذاکره اتمی در هر جای جهان، خانم شرمن مستقیم به اسرائیل سفر می‌کرد و جزئیات گفت‌وگوهای انجام شده را شخصاً به بلندپایگان دفتر نخست وزیری اسرائیل می‌داد.

خودداری آمریکا از اعزام نماینده ارشد به اسرائیل پس از دستیابی به توافق اتمی شش ماهه با ایران در حالی است که گزارش خبرگزاری‌های معتبر می‌گوید خانم شرمن خود یکی از چند نفر دیپلمات آمریکا در مذاکرات به‌شدت محرمانه در ماه‌های اخیر با ایران بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، آمریکا گفت‌وگوهای محرمانه با ایران را از اسرائیل و سایر هم‌پیمانان خود پنهان نگاه داشته است، اما در ماه اوت، نیمه دوم مرداد، که این مذاکرات پیشرفت کرد، اوباما شخصاً در تماس تلفنی با نتانیاهو او را از این امر مطلع کرد.

اعزام سِر گس به اسرائیل در حالی است که رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه خبر دادند نتانیاهو در پی دریافت پیام‌های علنی و محرمانه از سوی رهبران جهانی که از انتقادهای او از پیمان اتمی با ایران خشمگین شده‌اند، ادامه این تلاش‌ها را به پشت پرده منتقل می‌کند.

آقای نتانیاهو روز دوشنبه گفته بود که یوسی کهن مشاور امنیت ملی اسرائیل را در روزهای آینده به واشینگتن می‌فرستد تا دیدگاه‌های اسرائیل را در مورد پیمان نهایی اتمی با ایران ابلاغ کند.
XS
SM
MD
LG