لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

ادامه نگارش متن توافق نهایی اتمی؛ بازنشر «گزاره‌برگ ایران»


عباس عراقچی در کنار هلگا اشمید
عباس عراقچی در کنار هلگا اشمید

همزمان با ادامه نگارش متن توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران توسط دو عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران به همراه معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یک عضو تیم ایران متن موسوم به گزاره‌برگ ایران از تفاهم اتمی لوزان را بازنشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، دو عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران روز پنج‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، طی دو دور مذاکره با هلگا اشمید، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که هشت ساعت به طول انجامید، نگارش متن توافق جامع ایران و گروه ۵+۱ را ادامه دادند.

به گفته این خبرگزاری، نگارش متن توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران روز جمعه نیز ادامه خواهد یافت.

در همین حال یک دیپلمات ایرانی نا‌شناس به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که زمان پایان این دور از مذاکرات هنوز مشخص نیست و بعد از پایان آن، زمان دور بعدی مشخص خواهد شد.

نگارش متن توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ از روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، در وین آغاز شد و نخستین موضوع این متن چگونگی برداشتن تحریم‌های ایران اعلام شد که عباس عراقچی آن را «پیچیده» خوانده است.

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد، دیگر عضو تیم مذاکره ایران، متن موسوم به گزاره‌برگ ایران درباره تفاهم اتمی لوزان را بازنشر کرده که بر اساس آن نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران با آن چه در گزاره‌برگ آمریکا درباره تفاهم لوزان آمده متفاوت است.

در همین زمینه حسن روحانی، رئیس جمهور، روز پنج‌شنبه گفته بود که متن گزاره‌برگ (فکت‌شیت) ایران از تفاهم اتمی لوزان «ساعتی قبل از بیانیه لوزان» و حتی پیش از گزاره‌برگ آمریکا منتشر شده است.

اشاره آقای روحانی به متنی با عنوان «خلاصه‌ای از مجموع راه حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک» است که همزمان با اعلام تفاهم اتمی لوزان، توسط وزارت خارجه ایران منتشر شد.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش از این گفته بود که این متن گزاره‌برگ ایران از تفاهم لوزان نیست.

با این حال حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم ایران، با اشاره به سخنان حسن روحانی این متن را در صفحه اینستاگرام خود با هدف به گفته او «کمک به تازه شدن اذهان» دوباره منتشر کرده است.

بر اساس این متن پس از توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران «تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک‌جانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه‌گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودروسازی فورا لغو خواهند شد».

در این متن همچنین تاکید شده است: «همچنین تحریم‌ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران از جمله بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتی‌رانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتی‌رانی نفت به طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد.»

این در حالی است که بر اساس گزاره‌برگ آمریکا از تفاهم لوزان، تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بعد از آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تمامی گام‌‌های هسته‌ای خود را برداشته، «به تعلیق درخواهند آمد» و اگر در هر زمانی ایران نتوانست به تعهدات خود عمل کند، این تحریم‌ها مجددا و به طور خودکار برقرار خواهد شد.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه، هشتم اردیبهشت، گفته بود که «تحریم‌های ثانویه که از مرزهای آمریکا عبور می‌کند فعلاً‌ متوقف می‌شود».

به گفته آقای صالحی، لغو «تحریم‌های ثانویه آمریکا و اروپا» یک یا دو ماه بعد از امضای توافق‌ نهایی درباره برنامه اتمی ایران طول می‌‌کشد.

XS
SM
MD
LG