لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

هاآرتص: مهلت ۶۰ روزه سازمان‌های یهودی به اوباما در قبال ایران


سخنرانی باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ در ایپک
سخنرانی باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ در ایپک
روزنامه هاآرتص در گزارشی می‌گوید که سازمان بانفوذ ایپک و سایر سازمان‌های آمریکایی طرفدار اسرائیل به دولت باراک اوباما برای حل بحران اتمی ایران دو ماه دیگر مهلت داده‌اند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز شنبه، یازدهم آبان، نوشت که سران ایپک و دیگر سازمان‌های بانفوذ یهودی‌ـ‌آمریکایی که روز سه‌شنبه گذشته به کاخ سفید دعوت شده بودند گفته‌اند شکیبایی‌شان برای تلاش سیاسی آمریکا در حل بحران اتمی ایران تنها ۶۰ روز دیگر دوام خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، این سازمان‌ها به کاخ سفید اعلام کرده‌اند که در پایان این مهلت، تلاش علنی خود را برای برقراری تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران از سر خواهند گرفت.

کاخ سفید تایید کرده بود که سران ایپک، کمیته مناسبات عمومی آمریکا و اسرائیل، و سه سازمان یهودی آمریکایی را به دیدار دعوت کرده تا از آنها بخواهد از ایجاد فشار بر کنگره، برای برقراری سریع تحریم‌های گسترده‌تر علیه ایران در مقطع کنونی دست بکشند.

چند روز پس از این نشست در کاخ سفید، باراک اوباما معاون خود جو بایدن و جان کری، وزیر امور خارجه، را به کنگره فرستاد تا بر لزوم شکیبایی در تشدید تحریم‌ها علیه ایران در حالی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است تاکید کنند.

با وجود این، برخی از چهره‌های مهم کنگره، مانند سناتور رابرت منندز، در پایان دیدار پنج‌شنبه تاکید کردند که با استدلال‌های بایدن و کری متقاعد نشده‌اند، اما با این حال آسوشیتدپرس از رسیدن به تفاهم نانوشته‌ای در راستای تامین خواسته دولت اوباما خبر داده بود.

چهره‌های بانفوذ کنگره که با دولتمردان اسرائیل ارتباط نزدیک و دیدگاه‌های مشابه دارند، تاکید می‌کنند که در مقطع کنونی که ایران بر اثر تحریم‌ها به پای میز مذاکرات بازگشته باید تحریم‌ها را تشدید کرد.

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در چند هفته گذشته در دیدارها و پیام‌های متعدد برای سران کنگره از آنها خواسته است که از هر گامی که به تسهیل در تحریم‌ها منجر شود خودداری کنند.

آقای نتانیاهو نسبت به احتمال فروپاشی تار و پود تحریم‌ها هشدار داده و می‌گوید که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، «گرگی در لباس میش» است که تنها برای رفع تحریم‌ها علیه ایران امکان یافته است به ریاست جمهوری برسد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ هفته آینده در ژنو برگزار می‌شود و پیش از آن نیز مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشتم آبان در وین با صدور بیانیه‌ای مشترک برای ادامه همکاری خاتمه یافت.

با وجود این مذاکرات، اسرائیل با یاری ایپک و سازمان‌های یهودی آمریکایی در تلاش بی‌وقفه است تا سران کنگره به‌ویژه سناتورها را به تشدید تحریم‌ها تشویق کند.
XS
SM
MD
LG