لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

تأکید دوباره آمانو بر بازدید از پارچین «به‌رغم پاکسازی‌ها»


آمانو می‌گوید پس از درخواست آژانس از ایران برای بازدید از پارچین، فعالیت‌های پاکسازی در این سایت شدت گرفته است.
آمانو می‌گوید پس از درخواست آژانس از ایران برای بازدید از پارچین، فعالیت‌های پاکسازی در این سایت شدت گرفته است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید علیرغم فعالیت‌های شدیدی که در سایت نظامی پارچین صورت گرفته است، بازرسی از این مکان همچنان می‌تواند «بسیار مفید» باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوکیا آمانو، روز پنج‌شنبه، ۱۶ آذرماه، با اظهار این‌ که فعالیت‌های صورت گرفته در پارچین به‌ویژه در چند وقت اخیر «بسیار شدید» شده است، ابراز نگرانی کرد که این اقدامات «به شدت» به تحقیق‌های آژانس آسیب بزند.

وی که در سازمان «شورای روابط خارجی» در نیویورک آمریکا سخنرانی می‌کرد، با این‌ حال افزود: «من همچنان معتقدم که دسترسی [به سایت پارچین] برای درک بهتر فعالیت‌های گذشته در این سایت بسیار مفید است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که ایران در پارچین دست به آزمایش چاشنی انفجار بمب اتمی زده است و حال در تلاش است تا آثار این آزمایش را پاک کند.

آژانس سال ۲۰۰۵ دو بار از پارچین بازدید کرده بود، اما به گفته روز پنج‌شنبه آقای آمانو، آن زمان آژانس اطلاعات لازم برای شناسایی محل مورد نظر برای تحقیق را نداشت.

یوکیا آمانو در ادامه افزود این‌ بار که آژانس با در دست داشتن اطلاعات بیشتر، درخواست بازدید از پارچین را مطرح کرد، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از شدت گرفتن فعالیت‌های پاکسازی‌، چون «تخریب چند ساختمان و خاکبرداری» در پارچین بوده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تاکنون بارها از در جریان بودن فعالیت‌های «شدید» در پارچین خبر داده، ابراز نگرانی کرده است که این اقدامات تأثیر مخربی بر روند تحقیق بازرسان داشته باشد.

ایران صورت گرفتن پاکسازی در پارچین را رد کرده است و در عین حال تأکید دارد که به علت نظامی بودن این پایگاه، نمی‌تواند اجازه دسترسی به آن را بدهد.

یوکیا آمانو روز پنج‌شنبه ضمن اشاره به تمایل آژانس به بازدید از پارچین تأکید کرد که آژانس برای بررسی امکان صورت گرفتن فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای در ایران، نیاز دارد تا از برنامه‌های هسته‌ای ایران آگاهی بیشتری داشته باشد.

قرار بر این است که ۲۳ آذرماه، هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران برود تا درباره تعیین چارچوبی برای پاسخ دادن به سوالات آژانس درباره احتمال بعد نظامی برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کند.

آژانس به همراه غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است. ایران در مقابل همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تماما صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG