لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

ابراز تردید عراقچی درباره مذاکره برای تجدید رابطه با آمریکا


عباس عراقچی در کنار وندی شرمن، همتای آمریکایی‌اش
عباس عراقچی در کنار وندی شرمن، همتای آمریکایی‌اش

معاون وزیر خارجه و مذاکره‌‌کننده ارشد در تیم اتمی ایران روز پنج‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که، حتی با وجود توافق هسته‌ای، ایران و آمریکا برای مذاکره درباره از سرگیری روابط میان دو کشور آماده نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، عباس عراقچی روز ۱۳ شهریور در گفت‌وگویی با رادیو فرانسه تصریح کرد: «میان مذاکرات هسته‌ای و رابطه میان ایران و آمریکا فاصله زیاد است. ما در این مذاکرات فقط در خصوص مسائل هسته‌ای و آن هم در چارچوب گروه ۵+۱ مذاکره می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «حتی با وجود توافق هسته‌ای، تصور نمی‌کنم که ما (ایران و آمریکا) برای مذاکرات در خصوص از سرگیری روابط میان تهران و واشینگتن آماده باشیم. ما فعلا باید روی مذاکرات هسته‌ای تمرکز کنیم.»

پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری آمريکا و ايران در سال گذشته و گفت‌وگوی مستقیم مقامات ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، از سوی برخی از رسانه‌ها و فعالان سیاسی در ایران برای بهبود روابط دو کشور ابراز امیدواری شده بود.

این در حالی است که برخی از مقامات جمهوری اسلامی همچنان با بهبود روابط دو کشور مخالفند.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد، در دیدار با سفرای جمهوری اسلامی گفت که رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور جز در موارد خاص برای جمهوری اسلامی «نه تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضرر هم دارد».

معاون وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود، نشست نیویورک را بسیار مهم توصیف کرده و در عین حال گفت که در صورت شکست احتمالی این مذاکرات در ماه سپتامبر، «نباید این گونه فرض کرد که همه چیز پایان یافته است».

آقای عراقچی گفت: «بعد از آن مذاکرات، ما هنوز دو ماه دیگر تا مذاکرات بیست و چهارم نوامبر زمان داریم.»

روز پنج‌شنبه، ۱۳ شهریور، اعلام شد که ایران و شش قدرت جهانی روز ۱۸ سپتامبر، ۲۷ شهریور، گفت‌وگوهای جدیدی را در شهر نیویورک در آمریکا آغاز خواهند کرد.

منابع آگاه آمریکایی گفته‌اند که این گفت‌وگوها در سطح مدیران سیاسی است و ریاست هیئت آمریکایی نیز بر عهده وِندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، خواهد بود.

انجام این مذاکرات در حالی است که آمريکا هفتم شهريور گذشته نام ۲۵ شخص و شرکت از جمله شرکت‌های کشتيرانی،‌ هواپيمايی و چند بانک ايرانی و خارجی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که این موارد تحریمی جدید هیچ اثری بر مذاکرات اتمی نداشته باشد، چرا که در غیر این صورت «ایران مجبور است تصمیماتی را اتخاذ کند».

آقای عراقچی گفت: «ما هم می‌توانیم اقداماتی نظیر آن چه که آمریکا انجام داد انجام دهیم. نکات فنی در قرارداد ژنو وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد اقداماتی انجام دهیم که آمریکایی‌ها را دلخور کند.»

معاون وزیر خارجه ایران با بیان این که «هنوز با طرف مذاکره‌کننده خودمان اختلافات عمیقی داریم»، تعداد سانتریفیوژها و تحریم‌ها را از جمله موارد اختلافی طرفین ذکر کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۶ تیرماه «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

XS
SM
MD
LG