لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

هشدار عراقچی به گروه ۵+۱: یا پی‌ام‌دی یا اجرای برجام


عباس عراقچی
عباس عراقچی

عباس عراقچی، هماهنگ‌کننده ارشد ایران در امور اجرای توافق اتمی، چهارشنبه شب به گروه ۵+۱ هشدار داد که اگر بر سر راه بستن پرونده ابعاد احتمالا نظامی فعالیت هسته‌ای ایران، پی‌ام‌دی، مانعی ایجاد شود، اجرای برجام یا همان توافق اتمی متوقف شده و «ایران اقدامات هسته‌ای‌ خود را از سر می‌گیرد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، معاون وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب، چهارم آذرماه، در یک برنامه تلویزیون دولتی ایران تصریح کرد: «اگر پنجره‌ای در پرونده پی‌ام‌دی باز بماند، به این معنا که این موضوع بتواند در آینده نیز مطرح شود، به این معناست که برجام متوقف خواهد شد و ما اقدامات هسته‌ای‌مان را از سر می‌گیریم.»

آقای عراقچی یادآوری کرد که تغییرات در اراک و فروش اورانیوم به بسته شدن موضوع پی‌ام‌دی از سوی شورای حکام آژانس انرژی اتمی منوط شده است و اگر پرونده این موضوع باز بماند، «روند اجرای برجام متوقف می‌شود. بنابراین ۵+۱ باید بین پی‌ام‌دی و برجام یکی را انتخاب کند».

معاون وزیر امور خارجه ایران در عین حال ضمن ابراز امیدواری به مثبت بودن روند تدوین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که ایران «هیچ‌گاه بر اساس خوش‌بینی مذاکره نکرده، بلکه همیشه با بدبینی و در نظر گرفتن بدترین سناریو وارد مذاکرات هسته‌ای شده ‌است.»

آقای عراقچی همچنین از مشاهده نشانه‌هایی از بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی خبر داده و افزود که هیئت ایرانی طی مذاکرات روز سه‌شنبه هفته جاری «تا حدودی» در جریان مباحثی قرار گرفته است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «در راستای بسته شدن این پرونده قرار است در گزارشش ارائه کند».

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همچنین به نامه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد شرایط انجام اقدامات هسته‌ای ایران اشاره کرده و افزود که «بر همین اساس است که ایران تاکید می‌کند طرف مقابل یا باید برجام را انتخاب کنند یا پی‌ام‌دی را».

وی درباره واکنش ایران به احتمال بسته نشدن موضوع پی‌ام‌دی در شورای حکام آژانس تصریح کرد: در این صورت ایران هم تعهدات خود را اجرا نخواهد کرد.

عباس عراقچی همچنین از برگزاری کمیسیون مشترک برجام میان ایران و گروه ۵+۱ در شهر وین در تاریخ ۱۶ آذر خبر داده و تاکید کرد: «ما همه نوع محکم‌کاری را انجام داده‌ایم تا در ۱۵دسامبر (۲۴ آذر) تصمیم‌گیری در رابطه با قطعنامه بسته شدن پی‌ام‌دی به خاتمه یافتن این موضوع منجر شود.»

معاون محمدجواد ظریف تاریخ احتمالی اجرایی شدن برجام را «در صورت خوب پیش رفتن روند مذاکرات، اوایل ژانویه، اواسط دی‌ماه» اعلام کرده و اضافه کرد که آن روز تمامی تحریم‌هایی که تاکنون روی کاغذ برداشته شده «متوقف و یا لغو می‌شوند و اجرای برجام را عملا شاهد خواهیم بود».

اجرای برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران به اقدامات جمهوری اسلامی در اجرای تعهدات خود از جمله کاهش تعداد سانتریفیوژها و معامله‌ اورانیوم غنی‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد بستگی دارد.

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه به رئیس‌ جمهور برای اجرای توافق اتمی وین، اقدام در مورد بازطراحی رآکتور‌ آب سنگین اراک و معامله‌ اورانیوم غنی‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد را «تنها هنگامی» مجاز دانسته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پایان» پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران را اعلام کند.

XS
SM
MD
LG