لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

طرح چهار ماده‌ای مقامات امنیتی سابق برای «تحریم کامل» ایران


مئیر داگان (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو اکنون به یکی از سرسخت‌ترین منتقدان او بدل شده است
مئیر داگان (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو اکنون به یکی از سرسخت‌ترین منتقدان او بدل شده است
در آستانه مذاکرات مهم هسته‌ای ایران در بغداد، رئیس پیشین موساد اسرائیل همراه با شماری دیگر از مقامات سابق امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و اروپا طرح خود را در مخالفت با حمله نظامی به ایران از راه «تحریم کامل» جمهوری اسلامی ارائه کرد.

مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، جیمز وولسی، رئیس اسبق سیا، آگوست هنینگ، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مخفی آلمان، چارلز گاتری، رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح بریتانیا، کریستن سیلوربرگ، سفیر پیشین آمریکا در اتحادیه اروپا، و مارک والاس، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، ارائه‌کنندگان این طرح هستند.

این افراد طرح مشترک خود را در چهار گام برای واداشتن رهبران جمهوری اسلامی به تغییر مسیر برنامه هسته‌ای ایران روز چهارشنبه گذشته در روزنامه وال استریت جورنال ارائه کرده و نوشته‌اند که «منطق جهان باید بر اساس نتایجی عملی باشد که تاکنون از تحریم‌های ایران به دست آمده است».

مئیر داگان و همفکرانش بخشی از یم لابی در واشینگتن با نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، وابسته به مرکز مطالعات بریتانیا برای دیالوگ راهبردی، هستند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، نوشت که این مئیر داگان بوده است که این طرح را تنظیم کرده و گروهی ازهمکاران پیشین آمریکایی و اروپایی خود را نیز گرد هم آورده است.

به نوشته هاآرتص، بدین ترتیب مئیر داگان فعالیت‌های خود علیه سیاست‌های دولت کنونی اسرائیل در قبال ایران را از اسرائیل به جامعه جهانی کشانده و به یارگیری در عرصه بین‌المللی روی آورده است.

آقای داگان در یک سال و نیمی که از ریاست موساد کنار رفته به یکی از سرسخت‌ترین مخالفان گروه دونفره بنیامین نتانیاهو- اهود باراک بدل شده است.

در مقاله مشترک داگان و یارانش آمده است: «به‌زودی خطر جنگ با ایران یا یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه در میان خواهد آمد... اما اتخاذ گام‌هایی از سوی کشورهای همفکر، برای زدن ضربه‌های کاری بر اقتصاد ایران، از این خطرات جلوگیری خواهد کرد.»

چهار گام این طرح، «بدون نیاز به قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت»،‌ از این قرار است:

یک: قطع کامل و همه‌جانبه ارتباط تمام بانک‌های ایران با بانک‌های دنیا به شکلی که هیچ بانکی در دنیا جرات ارتباط و مراوده‌ای حتی اندک با بانک‌های ایران را نداشته باشد.

دوم:‌ وادارکردن تمام شرکت‌های آمریکایی و کمپانی‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شفاف‌سازی فعالیت‌های خود در ارتباط با ایران، به گونه‌ای که هیچ شرکتی در اندیشه هیچ نوع رابطه‌ای با ایران نباشد و از عواقب چنین همکاری برای نام و وجهه خود در هراس بماند.

سوم: جلوگیری از همکاری تمام شرکت‌های کشتی‌رانی با ایران تا هیچ کالایی به ایران نرود و هیچ کالایی از ایران به سوی اروپا و آمریکا بارگیری نشود.

چهارم:‌ هر شرکت بیمه‌ای در جهان که با ایران همکاری کند، با مجازات منع هر نوع فعالیت در آمریکا و اروپا روبه‌رو شود.

داگان و همفکران او مدعی‌اند که اجرای این طرح، تنها به حکومت ایران و سران سپاه پاسداران که اقتصاد ایران را در دست دارند لطمه خواهد زد، نه به مردم ایران.

به عقیده ارائه‌کنندگان این طرح، تحریم‌های کنونی کفایت نکرده است، زیرا تجربه تاریخی نشان می‌دهد که «گام‌های نصف‌نیمه، حکومت‌هایی از این دست را به تغییر مسیر وادار نمی‌کند؛ لذا اکنون زمان، زمانِ تشدید تحریم‌ها علیه ایران است».

در همین حال نخست وزیر اسرائیل روز جمعه در بازگشت از سفر اروپایی خود، سه خواسته خود از مذاکرات بغداد را بار دیگر تکرار کرد: قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران؛ بیرون بردن کل ذخیره اورانیوم ایران؛ و برچیدن کامل تأسیسات هسته‌ای «فردو» در قم.

پیشنهاد مئیر داگان وهمفکران او برای شدت بخشیدن به تحریم‌ها علیه ایران در حالی است که به گفته تحلیل‌گران ایران انتظار دارد در مذاکرات سوم خرداد در بغداد، کلید توقف و کاهش تحریم‌ها تا لغو کامل آنها زده شود.
XS
SM
MD
LG