لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

مقام امنیتی اسرائیل: خطر قیام فلسطینی‌ها جدی‌تر از خطر ایران


یووال دیسکین (چپ)
یووال دیسکین (چپ)
در حالی که نخست وزیر اسرائیل روزهای پنج‌شنبه و جمعه در سه دیدار با وزیر خارجه آمریکا بر گنجاندن شرایط اسرائیل در پیمان نهایی اتمی با ایران تاکید کرد، رئیس پیشین شباک با انتقادی شدید از نتانیاهو خطر طغیان فلسطینی‌ها در کرانه باختری را «جدی‌تر از خطر موهوم اتمی ایران» دانست.

به گفته یووال دیسکین که سال‌ها ریاست تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل را در دست داشت، بنیامین نتانیاهو «رهبری ضعیف» است که برای لاپوشانی عدم توانایی خود در پیشبرد صلح با فلسطینی‌ها در مورد «بمب اتمی ایران جنجال‌آفرینی می کند».

آقای دیسکین روز چهارشنبه، سیزدهم آذر، در سخنرانی در دهمین سالروز «ابتکار صلح ژنو» گفت: «خطری که از نبود صلح و احتمال شورشی جدی از سوی فلسطینی‌های سرخورده متوجه اسرائیل است، به مراتب بزرگ‌تر از تهدید بمب اتمی ایران است.»

پیش‌نویس طرح صلح بر اساس «ابتکار صلح ژنو» ده سال پیش از سوی شماری از شخصیت‌های اسرائیلی و فلسطینی و با حمایت کشورهای اروپایی تنظیم شد، اما هرگز به اجرا درنیامد.

یووال دیسکین که از حامیان «ابتکار صلح ژنو» است در سخنرانی خود در این سالروز گفت: «نتانیاهو زندانیان خطرناک فلسطینی را در ماه‌های گذشته آزاد کرد تا بتواند در سایه این معامله هولناک، ساخت‌وساز در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری را ادامه دهد.»

رئیس پیشین شباک همچنین افزود: «اوضاع در کرانه باختری بحرانی است؛ نسل جدید فلسطینی‌ها که نمی‌خواهد تحت اشغال اسرائیلی زندگی کند، به پا خاسته و احتمال دارد شورش‌های دنیای عرب در اینجا نیز تکرار شود.»

به عقیده آقای دیسکین، بنیامین نتانیاهو و محمود عباس «هر دو رهبرانی ضعیف و فاقد توانایی برقراری صلح هستند».

در همین حال منابع دفتر نخست وزیری اسرائیل در واکنش به این اظهارات دیسکین او را مورد حمله قرار داده و گفتند که چون نتانیاهو دیسکین را (پس از پایان ریاست بر شباک) به ریاست موساد منصوب نکرد سرخورده شده است.

اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین، نیز در روزهای گذشته در انتقادی تند از نتانیاهو گفت با شیوه‌های نابخردانه به آمریکا اعلان جنگ علنی داده و فکر می‌کند که باراک اوباما، رئیس یگانه ابرقدرت جهان، خادم اسرائیل است که باید هر درخواست نتانیاهو را فوراً اجرا کند.

در همین حال دیسکین روز پنج‌شنبه، چهاردهم آذر، در فیس‌بوک خود در پاسخ به انتقادهای حامیان نتانیاهو نوشت که رهبران ضعیف نمی‌خواهند واقعیات را ببینند.

این‌ها در حالی است که آقای نتانیاهو روز جمعه، پانزدهم آذر، در بیت‌المقدس برای سومین بار در ۲۴ ساعت با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مورد ایران گفت‌وگو کرد، اما در پایان نشست سوم آنها بیانیه‌ای صادر نشد.

نتانیاهو یک روز قبل از آن در نشست خبری مشترک با جان کری در بیت‌المقدس گفته بود که باید از گام‌هایی که منجر به فروپاشی نظام تحریم‌ها علیه ایران شود خودداری کرد.

اما آقای کری در این کنفرانس خبری اعلام کرد که توافق به دست آمده با ایران امنیت اسرائیل را در ماه‌های آینده تقویت می‌کند و در پیمان نهایی اتمی با ایران نیز آمریکا بیشترین تلاش خود را می‌کند تا اطمینان یابد که برنامه هسته‌ای ایران تنها برای اهداف مسالمت‌جویانه دنبال خواهد شد.

آقای کری برای بررسی گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی به بیت‌المقدس و رام‌الله رفته بود، اما بر اساس گزارش رسانه‌ها و تحلیل‌گران اسرائیلی، برای نتانیاهو بیشتر اهمیت داشت که ناخشنودی عمیق خود را از توافق اتمی اخیر با ایران تکرار کند.

نتانیاهو توافق امضا شده سوم آذر در ژنو میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان (گروه ۵+۱) را «اشتباهی تاریخی» نامیده و بر قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران تاکید دارد.
XS
SM
MD
LG