لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

مجاهدین خلق: بازدید هیئت کره شمالی از سایت نظامی نزدیک تهران


خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، هفتم خرداد، به نقل از سازمان مجاهدین خلق ایران از بازدید یک هیئت کارشناسی کره شمالی از یک سایت نظامی در نزدیکی تهران در ماه گذشته خبر داد.

گزارش تازه این گروه که تاکنون هیچ منبع مستقلی تاییدش نکرده در حالی منتشر می‌شود که نمایندگان ایران و گروه ۵+۱ سخت در تلاشند تا پیش از ضرب‌الاجل دهم تیرماه درباره توافق جامع هسته‌ای به نتیجه برسند.

بنا بر ادعای شورای ملی مقاومت ایران، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق،‌ که هنوز واکنشی از سوی تهران نداشته است، این هیئت کره شمالی شامل کارشناسان کلاهک اتمی و موشک بالیستیک هفته آخر ماه آوریل، ماه گذشته میلادی، در تهران بوده است.

بنا بر گزارش رویترز، هیئت کره شمالی «مخفیانه» به مجتمع امام خمینی در شرق تهران که زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی است انتقال داده شده است.

شورای ملی مقاومت ایران در سال ۲۰۰۲ از وجود تاسیسات غنی‌سازی در نطنز و تاسیسات آب سنگین در اراک پرده برداشت، اما از آن پس دیگر ادعاهای این گروه تاییدنشده باقی مانده است.

از جمله این شورا در روز پنجم اسفند سال ۹۳ نیز خبر داد که اطلاعاتی را در مورد «یک سایت مخفی غنی‌سازی اورانیوم» در حومه تهران در اختیار دولت آمریکا گذاشته است.

شورای ملی مقاومت در این باره کنفرانسی مطبوعاتی در واشینگتن برگزار کرد و جزئیات این خبر در روزنامه واشینگتن پست و خبرگزاری فرانسه نیز بازتاب یافت، اما یک روز بعد با تکذیبیه مقامات تهران روبه‌رو شد و پس از آن هم ادامه نیافت.

حال شورای ملی مقاومت ایران که در پاریس مستقر است به نقل از منابعی «از جمله در سپاه پاسداران» می‌گوید که هیئت هفت‌نفره کره شمالی از وزارت دفاع این کشور بوده و در هفته آخر ماه آوریل به تهران سر زده است.

آن طور که خبرگزاری رویترز به نقل از شورای ملی مقاومت می‌گوید، در سال ۲۰۱۵ این سومین بار است که هیئتی از کره شمالی به ایران آمده و قرار است یک هیئت نه‌نفره دیگر در ماه آینده به تهران بازگردد.

در این گزارش آمده است که هیئت‌های کره شمالی شامل کارشناسان اتمی، کلاهک اتمی، و اجزا و قطعات موشک‌های بالیستیک از جمله سیستم‌های هدایت این موشک‌ها بوده است.

کمیته کارشناسان ناظر بر تحریم‌های کره شمالی در سازمان ملل پیشتر چند بار از همکاری تهران با پیونگ‌یانگ در زمینه فناوری موشک بالیستیک خبر داده است.

XS
SM
MD
LG