لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

نظرسنجی در آمریکا: در مسئله تسلیحات اتمی، ایران قابل اعتماد نیست


بر اساس یک نظرسنجی تازه که توسط شبکه آمریکایی فاکس نیوز در این کشور انجام شده است، اکثریتی بزرگ از رای‌دهندگان آمریکایی بر این عقیده‌اند که در مسئله تسلیحات اتمی، به جمهوری اسلامی «نمی‌توان اعتماد کرد».

نتایج این نظرسنجی که روز چهارشنبه، ۲۷ آذرماه، منتشر شد همچنین حاکی از آن است که بیش از دو سوم مردم آمریکا عقیده دارند باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، «به اندازه کافی» به ایران سخت نگرفته است.

به گزارش شبکه خبری فاکس، ۸۴ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند می‌گویند در مسئله تسلیحات اتمی که سال‌ها محل مناقشه بوده نمی‌توان به جمهوری اسلامی «اعتماد کرد».

نتایج این نظرسنجی تازه تنها یک روز پیش از آن منتشر شده است که قرار است مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۵+۱ بر سر اجرای توافق‌نامه ژنو که هفته اول ماه جاری منعقد شد از سر گرفته شود.

بر اساس توافق‌نامه ژنو که پس از ساعت‌ها گفت‌وگو و چانه‌زنی میان مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی از یک سو و مذاکره‌کنندگان قدرت‌های غربی از سوی دیگر منعقد شد، ایران موافقت کرد که بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای شش ماه به حالت تعلیق درآورد.

قدرت‌های جهانی و در راس آنها ایالات متحده در مقابل تعهد کردند که بخشی از تحریم‌های ایران را ملغی کرده و در این مهلت شش ماهه از تصویب تحریم‌های تازه خودداری کنند.

با این حال بر اساس نتیجه نظرسنجی فاکس نیوز ۶۸ درصد از مردم آمریکا عقیده دارند که باراک اوباما به اندازه کافی به ایران سخت نگرفته است. این رقم در برابر تنها ۵ درصد از مردم آمریکا قرار می‌گیرد که معتقدند آقای اوباما «زیاده از حد» ایران را تحت فشار گذاشته است.

همچنین ۳۰ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی توافق‌نامه‌ای را که در ژنو بین طرفین مذاکره اتمی به سرانجام رسید تایید نمی‌کنند. در مقابل تنها ۱۶ درصد از آمریکایی‌ها با این توافق‌نامه مشکلی ندارند.

این جمع ۳۰ درصدی که بیشتر از جمهوری‌خواهان تشکیل شده است را می‌توان هم‌نظر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دانست که از همان ابتدا با توافق‌نامه ژنو مخالفت کرده و آن را «اشتباهی تاریخی» توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG