لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

مذاکره دو وزیر خارجه در ژنو برای بررسی «دلایل کندی تدوین توافق»


پس از پنج دور مذاکره ایران با گروه ۱+۵ برای نگارش متن توافق نهایی، محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا، به همراه معاونان‌شان صبح روز شنبه، ۹ خرداد، در ژنو برای بررسی روند نگارش متن این توافق مذاکره کردند.

بر اساس گزارش‌ها، قرار است بعدازظهر امروز دور بعدی این مذاکرات آغاز شود.

خبرگزاری صداوسیما به نقل یکی از کارشناسان تیم مذاکره ایران که نام او ذکر نشده «بررسی دلایل کندی تدوین متن توافق نهایی» را هدف اصلی نشست دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا ذکر کرد.

در همین حال، به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیوفردا به ژنو، نحوه اجرای پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌‌پ‌‌تی توسط ایران از جمله موضوعات اصلی مورد اختلاف طرفین در مذاکرات است.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، نیز نحوه اجرای پروتکل الحاقی را یکی از موارد اختلافی بین ایران و گروه ۱+۵ ذکر و ابراز امیدواری کرد که در گفت‌وگوی یک روزه ژنو راه حلی برای اختلافات پیدا شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی تاکید کرد که مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران و بازرسی از مراکز نظامی «به طور کامل منتفی» است، ولی در چارچوب «رویه‌هایی» که پروتکل الحاقی پیش‌بینی کرده گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ ادامه دارد.

آقای عراقچی روز جمعه، ۸ خرداد، نیز خبر داده بود که با ایده «دسترسی مدیریت شده» به مراکز نظامی ایران «در تهران» موافقت نشده است.

با این حال یک دیپلمات غربی گفته است که در مذاکرات دو روزه میان ایران و آمریکا در ژنو، جان کری تلاش خواهد کرد تا در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، بر اهمیت اجازه دسترسی بازرسان به مراکز درخواست شده، پافشاری کند.

ادامه اختلاف ایران با گروه ۵+۱ بر سر برخی مسائل در حالی است که بر اساس تفاهم لوزان، طرفین تنها یک ماه دیگر برای رسیدن به توافق نهایی فرصت دارند.

با این حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، در سخنان روز شنبه خود گفت: «هنوز هیچ توافقی نه قبلا به دست آمده بود و نه الان به دست آمده، گفت‌وگوها و بحث‌ها ادامه دارد.»

در همین حال بر اساس گزارش خبرنگار رادیوفردا از ژنو، با وجود غیبت علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مذاکرات ایران و آمریکا، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، در این مذاکرات حضور دارد.

آقای صالحی روز ۲۱ ارديبهشت به دلیل مشکل گوارشی تحت عمل جراحی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نیز در این مذاکرات حاضر شده است.

پنجمین دور از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ برای نگارش متن توافق جامع نهایی که از روز چهارشنبه گذشته در وین آغاز شد روز جمعه پایان یافت.

در این دور از مذاکرات عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی، معاونان وزارت خارجه ايران، و هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، حضور داشتند و وندی شرمن، معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا، نیز روز پنج شنبه به مدت چهار ساعت در این مذاکرات شرکت کرد.

XS
SM
MD
LG