لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

واکنش منفی نتانیاهو به گزارش تازه درباره فعالیت‌های اتمی ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
در نخستین واکنش اسرائیل به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، می‌گوید که از این گزارش و محتویات آن چندان «تحت تاثیر قرار نگرفته است».

گزارش آژانس که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۳ آبان، منتشر شد تاکید دارد که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، برنامه اتمی ایران گسترش چندانی نداشته و تنها چهار عدد سانتریفیوژ به تاسیسات اتمی ایران اضافه شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ذخیره اورانیوم غنی‌شده بیست درصدی ایران هم به هنوز به ۲۵۰ کیلوگرم که «خط قرمز» اسرائیل است نرسیده و هنوز ۵۴ کیلو تا این خط فاصله دارد.

نخست وزیر اسرائیل دقایقی کوتاه پس از انتشار این گزارش، در یک سخنرانی در تل‌آویو گفت: «ایرانی‌ها نیازی به نصب سانتریفیوژهای جدید ندارند؛ امکاناتی که تاکنون به دست آورده‌اند برای تولید بمب اتم کفایت می‌کند.»

نتانیاهو یک روز پیشتر نیز در سخنرانی در مجلس ملی این کشور گفته بود که در کنار دو گزینه توافق بد و خطرناک با ایران و حمله نظامی، برای وادار کردن رهبران ایران به پایان دادن به ماهیت نظامی برنامه اتمی‌شان، گزینه سومی نیز هست.

به باور نخست وزیر اسرائیل، «گزینه سوم» تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

در همان ساعتی که نتانیاهو گزارش جدید آژانس را بی‌اهمیت توصیف می کرد، رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری در واشینگتن تاکید کرد که نباید تحریم‌ها علیه ایران را گسترش داد، زیرا ایران در مذاکرات حضور دارد و باید برای رسیدن به توافق در نتیجه این مذاکرات تلاش کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه گذشته در نشست کمیسیون بانکی مجلس سنای واشینگتن بر لزوم شکیبایی کنگره نسبت به برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران تاکید کرد.

آقای کری در نشست این کمیسیون ابراز نگرانی کرد که ایران تحریم‌های جدید آمریکا را «سوء نیت» تلقی کند و مذاکرات هسته‌ای مختل شود.

به گفته برخی از سناتورهای طرفدار اسرائیل، آقای کری از آنها خواسته است که ارزیابی‌های اسرائیل را که «اغراق‌آمیز» است، مورد استناد قرار نداده و به ارزیابی‌های آمریکا اعتماد کنند.

این سخنان جان کری موجب انتقادهای تند و علنی دولتمردان اسرائیل از او شد، همان گونه که نتانیاهو نیز جمعه گذشته دیدار متشنجی با کری داشت.

یووال اشتاینیتز، وزیر راهبردی اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان، در مصاحبه با رادیوی کشورش، تعمیق اختلاف نظرهای اسرائیل با آمریکا را تایید کرد و از اظهارات منتسب به جان کری درنشست کمیسیون بانکی مجلس سنا «ابراز شگفتی» کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، گیلعاد اردان، وزیر دیگر عضو حزب لیکود، نیز در پاسخی تند به جان کری گفت: «وزیرخارجه آمریکا می‌گوید چرا اسرائیل در واکنش به توافق هسته‌ای با ایران شتاب نشان می‌دهد، مسخره است، مگر آقای کری می‌خواهد اول چاقو را روی گلوی ما بگذارند و بعد ما فریاد بزنیم؟»

بنیامین نتانیاهو بارها در روزهای اخیر گفته است توافقی که در ژنو به ایران پیشنهاد شد و در آستانه امضا بود برای همگان «بسیار بد و خطرناک» خواهد بود.

همزمان نفتالی بنت، وزیر صنایع و امور زیربنایی اسرائیل، که به آمریکا رفته است روز پنج‌شنبه در دیدار با مقامات ارشد دولت و کنگره واشینگتن گفت: «آمریکا در ژنو امنیت اسرائیل را روی میز قمار گذاشته است.»
XS
SM
MD
LG