لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

وزیر اطلاعات در دفاع از مذاکره‌کنندگان: مذاکره در چارچوب مصوب رهبر


وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که گزارش «آخرین اتفاقات» مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱ برای سران سه قوه جمهوری اسلامی ارسال می‌شود و این مذاکرات «در چارچوب‌های» تصویب شده توسط رهبر جمهوری اسلامی ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود علوی، وزیر اطلاعات، روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، گفت: «ما در جریان مذاکرات هستیم و مرتب آخرین اتفاقات مذاکرات را خدمت رهبری و سران سه قوه می‌فرستیم و آنها به طور کامل در جریان قضایا هستند.»

وی اضافه کرد: «در چارچوب‌هایی که در نهایت رهبری تصویب می‌کند، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.»

گفته‌های وزیر اطلاعات در حالی بیان می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۰ فروردین اظهار نظرهایی مبنی بر این که «جزئیات» مذاکرات با گروه ۵+۱ «زیر نظر رهبری است» را «دقیق» ندانسته بود.

آقای خامنه‌ای در همان زمان تاکید کرد که در «جزئیات مذاکرات» دخالت نکرده و نخواهد کرد.

با این حال عباس عراقچی، مذاکره‌‌کننده ارشد ایران، شامگاه دوشنبه، چهارم خرداد، در یک برنامه تلویزیونی خبر داده بود که یک «شورا» که اعضای آن توسط رهبر جمهوری اسلامی مشخص شده و تحت «نظارت مستقیم» حسن روحانی، رئیس جمهور، قرار دارد «دستورالعمل‌ها، خطوط قرمز و چارچوب‌های مشخص» را به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران «ابلاغ» می‌کند.

وزیر اطلاعات ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «عیبی ندارد که از داخل کشور ما حرف‌هایی مخالف ۵+۱ سر داده شود، اما نه مخالف مذاکره‌کنندگان خودمان.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز پنج‌شنبه گفت که کسی «حق تهمت خیانت» به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران را ندارد.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته نیز از «عملکرد برخی افراد و گروه‌ها» که باعث «تضعیف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای» می‌شوند انتقاد کرده بود.

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره «درگیری لفظی» مهدی کوچک‌‌ زاده، نماینده تهران در مجلس، با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پایان جلسه غیرعلنی روز یک‌‌شنبه، سوم خرداد، مجلس، رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره مستقیم به این موضوع خواستار برخورد محترمانه نمایندگان مجلس با وزرا شد.

در همین حال صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، و محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، نیز روز ششم خرداد، از «توهین» به تیم مذاکره‌ ایران و «خائن» خوانده شدن این تیم توسط منتقدان و همچنین انتشار متن مذاکرات غیرعلنی مجلس انتقاد کردند.

با این حال انتقادهای شدید از تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران همچنان ادامه دارد.

از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا، روز چهارشنبه، ۱۳ خرداد، گزارش داد که در بزرگ‌ترین مراسم نیمه شعبان که در مسجد جمکران قم برگزار شد، جزوه‌ای چهار صفحه‌ای علیه مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۵+۱ توسط بسیج دانشجویی یکی از دانشگاه‌های تهران توزیع شده است.

پیش از آن نیز در روزهای هفتم و ۹ خرداد تجمع‌هایی در قم و مشهد با سخنرانی منتقدان تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران برگزار شده بود.

با این حال، به گفته حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور، دستوری توسط وزیر کشور ابلاغ شده که بر اساس آن نباید «هیچ مجوزی» برای برگزاری «تجمعات هسته‌ای» صادر شود.

XS
SM
MD
LG