لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

سناتورها خواهان نمایش «قاطعیت» آمریکا در برابر ایران شدند


جان مک‌کین (راست) و لیندزی گراهام
جان مک‌کین (راست) و لیندزی گراهام
دو تن از سناتورهای بانفوذ کنگره آمریکا در سفر به اسرائیل و پس از مذاکره با مقامات این کشور، خواهان نمایش قاطعیت ایالات متحده به ایران به منظور «بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح اتمی» شدند.

این دو سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین و لیندزی گراهام هستند که در نشست خبری دهم تیرماه در بیت‌المقدس مدعی شدند که ایران به مرحله تولید بمب اتمی «بسیار نزدیک» شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، جان مک‌کین همچنین گفته است که «ایران مجهز به جنگ‌افزار هسته‌ای، بزرگ‌ترین خطر علیه ثبات و صلح جهانی است».

سناتور مک‌کین مدعی شد که «مردم آمریکا از یک اقدام نظامی در راستای مقابله با چنین خطر بزرگی از سوی ایران حمایت خواهند کرد».

سناتور گراهام نیز گفت: «اکثریت مردم آمریکا معتقدند که ایران به سوی بمب اتمی گام برمی‌دارد و در چنین صورتی، ایران سلاح اتمی را علیه دشمن خود به کار خواهد گرفت.»

لیندزی گراهام مدعی شد که «بخش بزرگی از مردم آمریکا می‌دانند که ایران در استفاده از بمب اتمی علیه کشور اسرائیل، تردید نخواهد کرد».

هر دو سناتور بانفوذ همچنین چنین اظهار نظر کردند که انتخاب حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری ایران «چیزی را عوض نکرده است».

جان مک‌کین همچنین در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل در دهم تیر با انتقاد شدید از تردیدهای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در تجهیز معارضین سوری به سلاح در برابر ارتش بشار اسد گفت که مقابله با ایران هسته‌ای از راه مجهز کردن مخالفان سوری به سلاح می‌گذرد.

مک‌کین، رقیب اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۸ ریاست جمهوری آمریکا، در همین حال تایید کرد که نگرانی اوباما از رساندن سلاح به دست معارضین سوری، از بیم افتادن جنگ‌افزارها به دست نیروهای افراطی اسلامی، بر حق است، اما افزود که «اگر بشار اسد پیروز شود، انگیزه ایران برای ساختن بمب اتمی بیشتر خواهد شد».

لیندزی گراهام نیز در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل از بی‌اعتنایی ایران به «خط قرمز» ترسیم شده از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ابراز ناخشنودی کرد.

آقای نتانیاهو ده ماه پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد «خط قرمز» مورد نظر خود را بر روی یک نمودار ترسیم کرد.

سناتور گراهام نیز در انتقاد از سیاست‌های اوباما گفت: «عملکرد دولت آمریکا در مورد سوریه، پیام‌هایی غلط به هر دو کشور سوریه و ایران داده است.»

مک‌کین و گراهام که پیوسته همراه با یکدیگر و در کنار سناتور مستقل جو لیبرمن به اسرائیل سفر می‌کنند، در آخرین حضور خود در این کشور، با مقامات ارشد اسرائیلی نیز دیدار کرده‌اند. این بار لیبرمن آنها را همراهی نمی‌کند.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در حالی که در مورد سرنوشت بشار اسد در سوریه سکوت کرده‌اند و از احتمال افتادن سوریه به دست نیروهای افراطی اسلامی نگران هستند، در مورد ایران و تحولات صحنه سیاست بعید می‌دانند که برنامه هسته‌ای ایران با روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب تغییر کند.

بنیامین نتانیاهو و موشه یعلون در روزهای گذشته گفته‌اند که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران تصمیم‌گیرنده اصلی در برنامه هسته‌ای این کشور است.

حضور سناتورها مک‌کین و گراهام در اسرائیل و سخنان آنها درمورد لزوم اقدام آمریکا در«گزینه نظامی» علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در حالی است که از دوشنبه، دهم تیر، سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی شد.

بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته در دیدار با مقامات جهانی که به اسرائیل رفته‌اند، تاکید کرده است که فشار بر ایران، پس از انتخاب آقای روحانی، نه تنها نباید کم شود، بلکه باید افزایش یابد.
XS
SM
MD
LG