لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

یعلون: اگر تفاهم لوزان مبنای توافق نهایی باشد، احتمال جنگ بیشتر است


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، در مقاله‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد ادعا کرد که اگر تفاهم اخیر سوئیس مبنای توافق نهایی اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی قرار گیرد، احتمال جنگ تقویت خواهد شد.

ژنرال یعلون در این مقاله که روز چهارشنبه، ۱۹ فروردین، در روزنامه آمریکایی واشینگتن پست انتشار یافت مدعی شده است که تفاهم لوزان در سوئیس در صورت مبدل شدن به اساس توافق نهایی هسته‌ای، زیرساخت‌های اتمی ایران را حفظ خواهد کرد و «زمان گریز» ایران برای ساخت بمب اتم کوتاه‌تر می‌شود.

«زمان گریز» به بازه زمانی برای ذخیره کردن مواد هسته ای مورد نیاز جهت ساخت یک بمب اتمی اطلاق می‌شود.

آقای یعلون در این مقاله نوشته است که اسرائیل با راه حل دیپلماتیک معضل هسته ای ایران مخالف نیست، بلکه اساس مخالفت اسرائیل توافقی بد است که بر مبنای تفاهم اخیر سوئیس به دست آید.

به نوشته یعلون، کشورش «جنگ را نمی خواهد»، اما می خواهد برای جهانیان روشن کند که مفاد چارچوب به دست آمده در لوزان سوئیس اگر در توافق نهایی اصلاح نشود، ایران را قوی‌تر و پولدارتر خواهد کرد و در آن صورت، «ایران به سوی بمب اتمی خواهد رفت» و در چنان شرایطی است که گزینه جنگ قوی‌تر می‌شود.

وی از احتمال رفع یا کاهش تحریم ها علیه ایران ابراز نگرانی جدی کرده و نوشته است که برای برقراری تحریم ها و صبر کردن تا کارساز بودن آنها مدت زمان زیادی طول کشید و این فرصت نباید به آسانی از بین برود.

یعلون در این مقاله افزون بر برنامه اتمی ایران، برنامه موشک های دورپرواز ایران را نیز تهدیدی برای اسرائیل دانسته و از اینکه قدرت های جهانی نتوانسته اند این موضوع را به بخشی از دستور کار مذاکرات اتمی مبدل کنند، ابراز ناخشنودی کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل خواهان برخورد قدرت های جهانی با «تجاوزگری های منطقه ای» ایران نیز شده است.

همزمان، اهود باراک، وزیر دفاع اسبق اسرائیل، در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» در روز چهارشنبه، ۱۹ فروردین، گفت آمریکا باید بی پرده و قاطع به رهبران ایران بگوید که «یا جاه طلبی هسته ای خود را رها کنند یا آن که...».

عبارتی که اهود باراک آن را تمام نکرده است، می تواند به مفهوم «وای به حالش» باشد.

به گفته اهود باراک، آمریکا از قدرت نظامی و گزینه های قوی در برابر ایران برخوردار است و می تواند حتی «یک شبه» امکانات لازم را برای نابود کردن «طرح های نظامی هسته ای ایران» فراهم کند.

اهود باراک در همین حال افزود، اساساً هنوز توافقی میان ایران و قدرت ها در مورد برنامه اتمی ایران به دست نیامده و آمریکا بیهوده خود را به دردسر توضیح دادن در مورد تفاهم اخیر سوئیس انداخته و مشغول امری موهوم شده که هنوز وجود ندارد.

در همین حال، اهود باراک با انتقاد از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کشورش، با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، سر و شاخ شده است، گفت، حمایت های آمریکا از اسرائیل در زمان ریاست جمهوری اوباما «بی سابقه» بوده و خود او «به تعهد قاطع رئیس جمهوری اوباما در مورد امنیت اسرائیل اطمینان کامل دارد».

اسرائیل گفته است که بیشترین تلاش را در ماههای آینده به کار خواهد برد تا به‌ویژه از طریق کنگره آمریکا، مانع از آن شود که تفاهم اخیر سوئیس به ملاک و مبنای توافق نهایی میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱ مبدل شود.

ایران و قدرت های جهانی سه ماه فرصت دارند که در پی این تفاهم، به توافق نهایی اتمی برسند.

اسرائیل مدعی است که تفاهم سوئیس سخت گیری های لازم را در مورد برنامه اتمی ایران به کار نبرده است.

دولت یهود که خود از دهه ها قبل یک قدرت هسته ای نظامی با داشتن بیش از دویست کلاهک اتمی محسوب می شود، برنامه اتمی ایران را «بزرگ ترین خطر» برای حیات و بقای خود نامیده و پیشتر گفته بود که به کمتر از «پیاده شدن پیچ و مهره» برنامه اتمی ایران رضایت نخواهد داد.

اما باراک اوباما و بلندپایگان دولت آمریکا از تفاهم سوییس حمایت کرده و گفته اند که اسرائیل امتیازات مهمی را که ایران داده است، نادیده می گیرد.

جان برنان، رئیس سی‌آی‌ای، روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، در اشاره ای تلویحی به سرسختی های دولت اسرائیل علیه تفاهم سوئیس، گفت، منتقدان «متظاهرینی» هستند که «واقعیات را نمی دانند».

XS
SM
MD
LG