لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

کری: تهران ثابت کند که مایل به ختم مناقشه اتمی است


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
وزیر امور خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۱۱ مهرماه، در پایتخت ژاپن در عین ابراز امیدواری برای مشارکت با جمهوری اسلامی، بار دیگر تاکید کرد که تهران «باید ثابت کند» به ختم مناقشه اتمی جاری با غرب «تمایل دارد».

به گفته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، «کشوری که واقعا بخواهد برنامه‌ای صلح‌آمیز داشته باشد،‌ در اثبات صلح‌آمیز بودن آن مشکلی نخواهد داشت».

از هفته گذشته که مکالمه تلفنی تاریخی میان حسن روحانی از ایران و باراک اوباما از آمریکا در نیویورک انجام گرفت، چندین مقام غربی و در راس آنها مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی باید عملا نیت خیر خود را ثابت کند.

در ادامه اعلام همین موضع، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه در توکیو خطاب به خبرنگاران گفت که اگر ایران می‌خواهد نیت صلح‌آمیز خود را نشان دهد، «برای این کار راه مشخصی هست».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری ابراز امیدواری کرد که مشارکت با دولت حسن روحانی در ایران با موفقیت به سرانجام برسد، اما در عین حال تاکید کرد که آمریکا قرار نیست هر چیزی را بدیهی شمرده و تنها برای گفته‌های افراد حساب باز کند.

به گفته آقای کری که به همراه وزیر دفاع آمریکا، چاک هیگل، در ژاپن به سر می‌برد، مذاکرات با تهران بر سر برنامه اتمی مناقشه‌برانگیز جمهوری اسلامی بر «مجموعه‌ای از گام‌های عملی مبتنی خواهد بود».

حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، در یک هفته‌ای که در نیویورک به سر برد در راس هیئتی بلندپایه به انحاء گوناگون تاکید کرد که جمهوری اسلامی خواهان پایان دادن به مناقشه اتمی جاری است، موضعی که نخست وزیر اسرائیل آن را «فریب‌کاری» و روحانی را «گرگی در لباس میش» توصیف کرد.

در همین زمینه وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، ظاهرا در پاسخ به این مقام اسرائیلی، تاکید کرد که امنیت اسرائیل برای آمریکا در اولویت اول است. جان کری همچنین این نکته را که ایران در حال بازی دادن آمریکاست رد کرد.

جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر در دو سطح ۳.۵ و ۲۰ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانيوم می‌کند که اين دومی باعث نگرانی کشورهای غربی شده است. غرب می‌گويد که ايران با غنی‌سازی اورانيوم در سطح ۲۰ درصد و انبار کردن آن، به زودی خواهد توانست مواد لازم برای ساخت يک يا چند بمب اتمی را در اختيار داشته باشد.

اين در حالی است که ايران اين ادعاها را رد کرده و گفته است که غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد تنها برای توليد راديوداروهای مورد نياز بيماران خاص است.

جان کری در توکیو تنها یک روز پس از آن درباره برنامه اتمی ایران اظهار نظر کرده است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که مکالمه اخیرش با باراک اوباما تنها «یک قدم کوچک» بوده و دولت او قصد دارد در آینده «قدم‌های بلندتری» بردارد.
XS
SM
MD
LG