لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

اعلام مخالفت رامنی با غنی‌سازی در ایران «در هر درجه‌ای»


میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا، در انتقادی تند از سیاست خارجی باراک اوباما رویکرد دولت دموکرات این کشور در چهار سال گذشته را در ارتباط با ایران «نرم‌خویانه» دانست و با غنی‌سازی اورانیوم در ایران در هر درجه‌ای ابراز مخالفت کرد.

او قول داد که با رسیدن به کاخ سفید، بار دیگر ابرقدرت بودن آمریکا در دنیا را به اثبات برساند.

آقای رامنی روز سه‌شنبه، سوم مرداد، در دیدار با شماری از کهنه‌سربازان در نوادای آمریکا تأکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، مانع از تولید جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی ایران خواهد شد.

آقای رامنی با گفتن این که «از هر راهکار لازم از آمریکا و منطقه (خاورمیانه) در برابر برنامه هسته‌ای ایران دفاع خواهم کرد»، تأکید کرد که ابرقدرتی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما متزلزل شده است.

میت رامنی گفت: «خطری بزرگ‌تر از افتادن سلاح اتمی به دست آیت‌الله‌ها نیست. باید با قاطعیت و شفافیت (علیه ایران) عمل کرد. تحریم‌ها (بر ضد ایران) باید تمام و کمال باشد؛ ایرانی‌ها باید کاملاً غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند؛ همین و بس.»

آقای رامنی این ادعا را مطرح کرد که اگر رای‌دهندگان آمریکایی نمی‌خواهند که آمریکا قدرتمند‌ترین کشور دنیا باشد، می‌توانند دوباره همین رئیس جمهوری کنونی را در مسند خود ابقا کنند.

آقای رامنی همچنین گفت: «آمریکا نمی‌تواند در خاورمیانه بی‌طرف باشد؛ ما باید علیه نیروهای جهادی بایستیم.»

نامزد جمهوری‌خواهان افزود که با رسیدن به کاخ سفید، از مصر خواهد خواست که در برابر کمک مالی و نظامی سالیانه‌ای که همچنان از آمریکا دریافت می‌کند، به پیمان صلح با اسرائیل وفادار بماند.

میت رامنی در این سخنرانی از اسرائیل به گرمی دفاع کرد و این نظر را بیان داشت که باراک اوباما در سال‌های اخیر اسرائیل را تهدید و حتی «تحقیر» کرده است.

به گفته آقای رامنی، اوباما به خود اجازه می‌دهد که برای رهبران اسرائیل موعظه کند و «حتی در سازمان ملل نیز با سخنانش موجب خرسندی دشمنان اسرائیل می‌شود؛ انگار که این مهم‌ترین هم‌پیمان آمریکا در خاورمیانه، معضل اصلی در خاورمیانه است».

میت رامنی این را نیز گفت که در صورت پیروزی، رویکردی را در آمریکا احیاء خواهد کرد که بر اساس آن، مردم اسرائیل از رفتار بهتری از سوی آمریکا برخوردار شوند.

به گفته آقای رامنی، رویه اوباما در ارتباط با اسرائیل در چهار سال اخیر شایسته مردم اسرائیل نبوده است.

فرماندار پیشین ایالت ماساچوستس آمریکا در تمامی سخنرانی‌های کارزار انتخاباتی‌اش، بر لزوم رویکرد دوستانه‌تری از سوی آمریکا در قبال اسرائیل تأکید کرده است.

آقای رامنی در حالی در برابر کهنه‌سربازان کشورش سخنرانی می‌کرد که یک روز پیش از او هم باراک اوباما در میان کهنه‌سربازان در کارزار انتخاباتی خود سخنرانی کرده بود.

سخنرانی سه‌شنبه میت رامنی نخستین نطق مهم مشروح او در ارتباط با سیاست‌های خارجی او در صورت پیروزی در انتخابات ششم نوامبر محسوب می‌شد.

آقای رامنی رویکردهای دولت کنونی آمریکا در قبال روسیه و ونزوئلا را نیز به باد انتقاد گرفت و اوباما را به سازش در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و نیز به نادیده گرفتن خطرات همکاری ونزوئلا با حزب‌الله در آمریکای لاتین متهم کرد.

میت رامنی همچنین مدعی شد که اوباما عامدانه «مهم‌ترین رازهای آمریکا را در مورد هلاکت اسامه بن لادن فاش کرده است» و خواهان تحقیق در مورد این مسئله شد.

میت رامنی در روزهای آینده نخستین سفر مهم خارجی خود را از زمان گزینش به عنوان نامزد رسمی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به بریتانیا و لهستان انجام خواهد داد و شنبه نیز به اسرائیل خواهد رسید.

ستاد انتخاباتی اوباما پیشتر گفته بود که آقای رامنی برای گردآوری پول در کارزار انتخاباتی خود راهی اسرائیل می‌شود. ستاد اوباما سفر خارجی رامنی را «بی‌فایده» توصیف کرده است.

میت رامنی که نخستین نامزد مورمون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، از مراکز مورمون‌ها در تپه زیتون در اورشلیم، بیت‌المقدس، نیز دیدار خواهد کرد.

مورمون‌ها به اسرائیل وفاداری زیادی نشان می‌دهند و آقای رامنی نیز بر این وفاداری خود بار‌ها تأکید کرده است.

آقای رامنی از چند دهه پیش از دوستان نزدیک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل، است.

تازه‌ترین نظرسنجی که روز سه‌شنبه در آمریکا منتشر شد نشان می‌دهد که اگر انتخابات آمریکا این هفته برگزار می‌شد، اوباما و رامنی از حمایت رای‌دهندگان به میزان مساوی ۴۴ درصد برخوردار می‌شدند.

با کاهش حمایت از اوباما، بر آرای حامیان رامنی از ماه مارس تاکنون در روندی پیوسته، افزوده شده است.
XS
SM
MD
LG