لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۲

نتانیاهو در چین: ایران اتمی روند تامین نفت را مختل می‌کند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با سران چین که از جمله خریداران عمده نفت خام ایران است چنین اظهار نظر کرد که «یک ایرانِ اتمی روند تامین نفت را مختل خواهد کرد».

آقای نتانیاهو خطاب به شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، در دیدار روز پنج‌شنبه، نوزدهم اردیبهشت، خود در پکن گفت که اگر ایران به قدرت هسته‌ای بدل شود، خطری همیشگی برای انتقال آزادانه نفت از آبراه هرمز خواهد بود.

نخست وزیر اسرائیل به‌ویژه با هدف گفت‌وگو با سران جدید چین و آماده کردن زمینه پیوستن چین به تحریم‌های جدید علیه ایران دست به سفر رسمی پنج‌روزه به این کشور زده است.

اسرائیل بر این باور است که انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد و روی کارآمدن رئیس جمهور جدید در ایران تغییری در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ایجاد نخواهد کرد و لذا از هم اینک برای پیوستن روسیه و چین به تحریم‌های جدیدی که می‌خواهد در شورای امنیت علیه ایران تصویب شود تلاش می‌کند.

در همین زمینه روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز جمعه، بیستم اردیبهشت، نوشت که آقای نتانیاهو در حالی بر خطر مختل شدن مسیر تامین نفت برای چین در پی «اتمی شدن ایران» تاکید گذاشته است که اقتصاد چین تشنه نفت و انرژی وارداتی است، نفتی که عمدتاً از آبراه باریک هرمز به سوی چین سرایز می شود.

در همین حال یک «مقام رسمی» اسرائیلی که نتانیاهو را در این سفر همراهی می‌کند، به جروزالم پست گفت که نخست وزیر اسرائیل در دیدار با رئیس جمهوری چین به او گفته است که «نفع مشترک چین و اسرائیل در این است که در میانه تلاطم‌های جاری در خاورمیانه، نیروهای میانه‌رو دست بالا را داشته باشند».

نتانیاهو این را نیز افزود که «ایران کفه ترازو را به سود بنیادگرایان سنگین می‌کند و نه تنها صلح و امنیت منطقه را مختل می‌کند، بلکه خطری برای تامین نفت نیز هست».

نخست وزیراسرائیل برای متقاعد کردن رهبر جدید چین به همراهی با غرب در برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران، همچنین گفته است که «اگر تاکنون ایران حامی ترور و برانداختن حکومت‌ها در منطقه بود، تصور کنید زمانی که زیر چترهسته‌ای باشد چه خواهد کرد».

جروزالم پست همچنین نوشته است که مقامات ارشد چین برای نخستین بار از عباراتی مانند «تفاهم نسبت به نیازهای امنیتی مشروع اسرائیل که باید به طور کامل تامین شود» استفاده کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه پای دیوار باستانی چین به خبرنگاران نیز گفت که «در مذاکرات با سران چین تلاش کردم امنیت اسرائیل و آینده آن را تامین کنم».

روزنامه جروزالم پست شی جین پینگ را در کنار ولادیمیر پوتین و باراک اوباما، روسای جمهوری روسیه و آمریکا، سه رهبر قدرتمند جهان نامیده و نوشت که با دیدار و گفت‌وگوهای نتانیاهو با رئیس جمهور چین، بدین ترتیب نتانیاهو در روزهای گذشته با هر سه رهبر قدرتمند دنیا درباره ایران و سوریه گفت‌وگو کرده است.

آقای نتانیاهو تایید کرد که در تماس‌های تلفنی با پوتین و اوباما نسبت به احتمال تحویل سامانه‌های پیشرفته هوایی اس ۳۰۰ از روسیه به سوریه هشدار داده است.

چین همچنان از مناسباتی نزدیک و خوب با سوریه و ایران برخوردار است.

این اولین سفر نخست وزیراسرائیل به چین در شش سال گذشته، در نخستین هفته‌های روی کار آمدن رئیس جمهوری و نخست وزیر و رئیس جدید مجمع خلق چین انجام شد.

همه کادرهای اصلی چین دو ماه پیش در چارچوب تغییرات ده سال یک بار در صدر حاکمیت آن کشور عوض شدند.

همزمان با حضور نتانیاهو در چین، سران این کشور میزبان محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز بودند، اما دیداری میان ابومازن و نتانیاهو انجام نشد.
XS
SM
MD
LG