لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

مقام سپاه قدس: مبارزه منطقه‌ای ایران با آمریکا، باعث «فشار مضاعف» بر تیم اتمی


تنها یک روز پس از اظهار نظر فرمانده سپاه پاسداران ایران که «قدرت انقلاب اسلامی» در کشورهای یمن، سوریه، عراق و بحرین را باعث اقتدار تیم مذاکره‌کننده ایران دانست، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت که اقدامات ایران در این کشورها و «مبارزه علنی ایران با آمریکا» در منطقه باعث شده که به تیم ایران در مذاکره با گروه ۵+۱ «فشارهای مضاعفی» وارد شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه، ۱۳ آذرماه، گفت که ایران «مانع اصلی» دستیابی آمریکا به اهدافش در عراق، سوریه، یمن، لبنان، غزه، عراق و افغانستان بوده است.

وی اضافه کرد: «همه این قضایا و مبارزه علنی ایران با آمریکا در منطقه باعث شده که به تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ فشارهای مضاعفی وارد شود.»

همچنین، به گزارش خبرگزاری فارس، آقای قاآنی در عین حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی بدون شک در مذاکرات از «مواضع خود و خطوط قرمز» کوتاه نخواهد آمد.

گفته این فرمانده سپاه در حالی است که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، «الهام‌بخشی و قدرت انقلاب اسلامی» در سوریه، عراق، بحرین و یمن را از جمله عوامل، به گفته او، «اقتدار نظام جمهوری اسلامی» دانسته و گفت که این «اقتدار» به دیپلماسی ایران در مذاکرات هسته‌ای منتقل شده است.

آقای جعفری با اشاره به پیامدهای منطقه‌ای، به گفته او، «مقاومت انقلاب اسلامی» افزود: «همه این عوامل باعث گردید اقتدار نظام به صحنه دیپلماسی کشور منتقل شود و دستگاه دیپلماسی ما بتواند با... توانمندی‌های دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی در مقابل زیاده‌خواهی قدرت‌های استکبار بایستد.»

این گفته فرمانده کل سپاه در همان زمان واکنش به اظهار نظر وزیر خارجه ایران تلقی شد که پیشتر گفته بود که ایران پس از مذاکره با گروه ۵+۱ کشور «امن‌تری» شده است.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سخنان روز پنج‌شنبه خود همچنین گفت که بسیاری از مشکلاتی که امروز در منطقه ایجاد شده است «مقدمه‌ مشکلاتی» برای جمهوری اسلامی بوده است.

وی توضیح بیشتری درباره این «مشکلات» ایجادشده برای جمهوری اسلامی نداد.

با این حال در ماه‌های گذشته مقامات جمهوری اسلامی از تلاش گروه‌های فرامرزی برای انجام عملیات تروریستی در ایران خبر داده‌اند.

از جمله حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، گفته بود که «گروه‌های مسلح و چریکی که در منطقه ما نیستند به صورت پراکنده حملاتی انجام می‌دهند».

او همچنین خبر داده بود که ۲۴ گروه برای «انجام عملیات انتحاری» قصد ورود به خاک ایران را داشته‌اند، اما نیروهای ایرانی مانع ورود آنها شده و دو گروه را قبل از ورود به کشور «نابود» کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG