لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

کری: ایران عملا صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش را ثابت کند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در لندن (عکس مربوط به روز سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه)
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در لندن (عکس مربوط به روز سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه)
وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، اول آبان‌ماه، در پایتخت ایتالیا و در دیدار با نخست وزیر اسرائیل بار دیگر تاکید کرد که «حیاتی است» جمهوری اسلامی «عملا» ثابت کند که برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه تاکید کرد که تهران باید کاملا روشن و شفاف نشان دهد که فعالیت‌های اتمی‌اش صلح آمیز است.

آقای کری گفت: «ما لازم است بدانیم که اقداماتی در حال انجام است در این جهت که جهان کاملا روشن و شفاف ببیند که هر فعالیتی که ایران به دنبال آن است به‌واقع صلح‌آمیز است.»

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در همین دیدار بار دیگر خواسته‌های پیشین خود را تکرار کرد و خواستار آن شد که تهران نه غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد و نه سانتریفیوژ.

از اوایل مهرماه سال جاری که مکالمه تلفنی تاریخی میان حسن روحانی از ایران و باراک اوباما از آمریکا در نیویورک انجام گرفت، چندین مقام غربی و در راس آنها مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی باید عملا نیت خیر خود را ثابت کند.

در همین زمینه وزیر امور خارجه ایالات متحده روز ۱۱ مهرماه هم در پایتخت ژاپن در عین ابراز امیدواری برای مشارکت با جمهوری اسلامی، بار دیگر تاکید کرده بود که تهران «باید ثابت کند» به ختم مناقشه اتمی جاری با غرب «تمایل دارد».

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در یک هفته‌ای که در نیویورک به سر برد در راس هیئتی بلندپایه به انحاء گوناگون تاکید کرد که جمهوری اسلامی خواهان پایان دادن به مناقشه اتمی جاری است، موضعی که نخست وزیر اسرائیل آن را «فریب‌کاری» و روحانی را «گرگی در لباس میش» توصیف کرد.

جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر در دو سطح ۳.۵ و ۲۰ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانيوم می‌کند که اين دومی باعث نگرانی کشورهای غربی شده است. غرب می‌گويد که ايران با غنی‌سازی اورانيوم در سطح ۲۰ درصد و انبار کردن آن، به زودی خواهد توانست مواد لازم برای ساخت يک يا چند بمب اتمی را در اختيار داشته باشد.

اين در حالی است که ايران اين ادعاها را رد کرده و گفته است که غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد تنها برای توليد راديوداروهای مورد نياز بيماران خاص است.
XS
SM
MD
LG