لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

وزیر اسرائیلی خواهان تمدید مهلت مذاکرات اتمی با ایران شد


یووال اشتاینیتز (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو
یووال اشتاینیتز (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو

وزیر اسرائیلی «مسئول پرونده ایران» در دولت این کشور در سفر به واشینگتن درباره آخرین تحولات در مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی با ایران با بلندپایگان آمریکایی گفت‌وگو کرده و خواهان تمدید مهلت این مذاکرات شد.

روز ۳۰ ژوئن، برابر با نهم تیرماه، به عنوان ضرب‌الاجل پایانی برای مذاکرات اتمی میان پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، گروه موسوم به ۵+۱، و ایران تعیین شده است.

با این حال یووال اشتاینیتز، وزیر امور زیربنایی و انرژی اسرائیل، در سفر به آمریکا گفته است که «تمدید سه یا چهار باره مذاکرات بهتر از امضای توافقی نیمه‌کاره است».

آقای اشتاینیتزدر مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال که روز جمعه، ۱۵ خرداد، منتشر شد، گفت که توافقی که هم اکنون در وین بر اساس تفاهم لوزان در حال تنظیم است، به ایران این امکان را می‌دهد که به «قدرت هسته‌ای» (نظامی) مبدل شود.

به گفته آقای اشتاینیتز، باید ضمانت کافی برای بازرسی از سایت‌های نظامی ایران به دست آید و همچنین ایران اجازه تحقیق روی تجهیزات پیشرفته‌تر سانتریفیوژها را نداشته باشد.

این دولتمرد عضو حزب لیکود و همفکر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار روز جمعه خود با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، این نظرات اسرائیل را تکرار کرده است.

ارنست مونیز در دورهای گذشته مذاکرات اتمی در اروپا در کنار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در پیشبرد گفت‌وگوها با ایران نقش مهمی داشته است.

یووال اشتاینیتز روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، نیز با جیکوب لو، وزیر دارایی آمریکا، دیدار کرد و خواهان تداوم تحریم‌ها علیه ایران و جلوگیری از فروپاشی نظام این تحریم‌ها شد.

اشتاینیتز در دولت پیشین نتانیاهو در مقام وزیر امور راهبردی «مسئول پرونده ایران» بود، اما با وجود آن که در دولت تازه نتانیاهو وزارتخانه دیگری به او محول شده، به نوشته رسانه‌های اسرائیل، به دلیل پیگیری چند ساله امور ایران، همچنان مسئولیت «پرونده ایران» را در دست دارد.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز ۱۴ خرداد به نقل از یک مقام بلندپایه نظامی اسرائیلی، بدون ذکر نام او، نوشته بود که نیروهای اطلاعاتی ارتش یک توافق هسته‌ای «شفاف» میان ایران و قدرت‌های جهانی را با دیده «مثبت» می‌نگرند.

رویترز نوشته بود، این نظر ارتش اسرائیل با دیدگاه‌های نتانیاهو که از ماه‌ها پیش علیه توافق نهایی اتمی با ایران موضع گرفته، در تضاد است.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته به این نکته توجه کردند که نخست وزیر اسرائیل و دیگر دولتمردان او به اظهارات صریح باراک اوباما در مورد توافق نهایی با ایران واکنشی نشان نداده و سکوت را ترجیح داده‌اند.

اما به نوشته روزنامه وال استریت جورنال، اشتاینیتز در مصاحبه روز جمعه خود با این روزنامه گفت که اسرائیل در برابر توافق در حال تنظیم با ایران «سکوت نخواهد کرد»، زیرا این توافق «یک خطر بزرگ امنیتی برای اسرائیل» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG