لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

از دیدار اشتون با فعالان زن در تهران تا مذاکره در وین


در پایان دور نخست مذاکرات اتمی وین میان نمایندگان جمهوری اسلامی و نمایندگان گروه ۵+۱ در پایتخت اتریش، در روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفندماه، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مدیر دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، با رادیوفردا به گفت‌وگو نشست.

این مذاکرات به شکل دوجانبه و چندجانبه بعدازظهر روز سه‌شنبه ادامه می‌یابد.

رادیوفردا: آیا مذاکرات در فضای همیشگی پیش می‌رود یا تغییری با دورهای پیشین دارد؟

مایکل مان: نه، تغییری ایجاد نشده. فضایی حرفه‌ای و سازنده است. همه آمده‌اند تا به پیشرفتی برای دستیابی به توافق جامع دست یابند. دفعه پیش که ما در وین بودیم کارشناسان فنی درباره موضوعات مورد بحث صحبت کردند و حال کار بر روی جزئیات این موضوعات پیش می‌رود.

شما در کنفرانس خبری خود اشاره کردید درباره دیدار کاترین اشتون با فعالان حقوق زنان در ایران، گفتید که سوء‌تفاهمی بوده و صبح امروز خانم اشتون در این باره با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده. ممکن است در این باره بیشتر توضیح دهید؟

من این موضوع را روشن کنم که من گفتم سوء‌تفاهمی درباره این دیدار پیش آمده، نه این که این دیدار سوءتفاهم بوده. اما درباره این موضوع باید بگویم که خانم اشتون در سفرهایش همیشه با افرادی از جامعه مدنی هم دیدار می‌کند و با فعالان زن نیز دیدار می‌کند. در تهران هم با گروهی از زنان دیدار کرد که آنها حکایت‌های بسیار جالبی داشتند. این دیدار به صورت مستقیم با وزیر امور خارجه هماهنگ نشده بود، این معمول است که این گونه دیدارها هماهنگ نشود. به هر حال سوءتفاهی بود و امیدواریم که برطرف شده باشد تا بتوانیم بر موضوع اصلی که پرونده هسته‌ای است تمرکز کنیم.

از رفع سوءتفاهم در سطح دیپلماتیک می‌گویید. اما به هر حال این زنانی که با خانم اشتون دیدار کردند، امروز در ایران تحت فشارند، درباره آنها مطالبی نوشته می‌شود و از آنها با نام‌هایی چون «محکوم فتنه» یاد می‌شود. آیا خانم اشتون در این باره با آقای ظریف صحبت کرده است؟

ببینید، ما به اینجا آمده‌ایم تا درباره پرونده هسته‌ای صحبت کنیم. این موضوعی است که ما بر آن در این دو روز تمرکز می‌کنیم. خانم‌هایی که با کاترین اشتون دیدار کردند بنا بر اراده خود این اقدام را انجام دادند. و دیدار خیلی خوبی بود و تحت تاثیر آن چه از سوی آنها مطرح شد قرار گرفت. مطمئننا ما آن چه رخ می‌دهد را دنبال می‌کنیم، اما به وین آمده‌ایم که درباره مسئله هسته‌ای گفت‌وگو کنیم.

موضوع دیگری که تحلیلگران و خبرنگاران می‌گویند بر این مذاکرات سایه افکنده ادامه بحران در اوکراین است. آیا این موضوع در میان شش کشور مطرح شده یا نشانی از تاثیر بر اتحاد آنها در مواجهه با ایران گذاشته است؟

شاید این بحران بر اذهان خبرنگاران سایه افکنده باشد، اما تاثیری بر مذاکره‌کنندگان ندارد. این گفت‌وگوها درباره پرونده هسته‌ای است و شش کشور حول هدف‌شان از انجام این مذاکرات متحدند و این گونه هم خواهند ماند.

وزیر امور خارجه ایران پیش از آغاز مذاکرات گفت که غنی‌ سازی، تاسیسات اراک، همکاری‌های هسته‌ای و تحریم‌ها در این دور از مذاکرات بر روی میز خواهند بود. آیا شما این را تایید می‌کنید یا موردی هست که بخواهید به این فهرست اضافه کنید؟

خب، شما با جزئیات به مسائلی اشاره کردید که مقام‌های ایرانی می‌گویند. من این را تکذیب نمی‌کنم، چرا که ما درباره جزئیات آن چه بر سر میز درباره آن مذاکره می‌شود، به صورت عمومی صحبت نمی‌کنیم. اما همه مسائلی که باید در توافق جامع به آن پرداخته شود، شناسایی شده و موضوعاتی که شما به آن اشاره کردید هم از جمله آنها هستند. ما درباره موضوعاتی که در مذاکره مطرح می‌شود با فکری باز حرکت می‌کنیم، مهم برای ما این است که پیش برویم.

به نظرتان مذاکرات در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟

ما در دومین مرحله از مذاکراتی هستیم که می‌تواند چند دور طول بکشد. آن چه که ما می‌کنیم این است که اختلاف نظرها درباره مسائلی که شناسایی شده‌اند را کاهش دهیم و به سختی در تلاش برای این مهم هستیم.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG