لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

کاخ سفید: برنامه‌ای برای مذاکره دوجانبه با ایران نداریم


هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا که در دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری عملا به خانه باراک اوباما تبدیل شده است.
هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا که در دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری عملا به خانه باراک اوباما تبدیل شده است.
دولت ایالات متحده روز سه‌شنبه، دوم آبان‌ماه، ضمن تاکید همیشگی بر آمادگی باراک اوباما بر مذاکره و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی اعلام کرد که در حال حاضر «هیچ برنامه‌ای» برای مذاکره با ایران ندارد. این دومین بار در هفته جاری است که آمریکا این موضوع را رد می‌کند.

کاخ سفيد پیشتر در روز شنبه، ۲۹ مهرماه، در بيانيه‌ای رسمی گزارش روزنامه آمریکایی نيويورک تايمز در مورد توافق ايران و آمريکا برای مذاکره مستقيم و رو در رو درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران را رد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گذشته نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران سوار بر هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا این موضوع را رد و تاکید کرده است که «هیچ توافقی» در این زمینه به دست نیامده است.

روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز روز شنبه، در آستانه برگزاری آخرین مناظره انتخاباتی در این کشور، در گزارشی به نقل از چند مقام‌ ناشناس در دولت باراک اوباما نوشته بود که آمريکا و ايران برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته‌ای ايران به توافق رسیده‌اند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «ما همیشه برای بررسی مذاکره دوجانبه با ایران آماده بوده‌ایم، اما اکنون هیچ برنامه ای برای این کار نداریم.»

آقای کارنی در ادامه گفته است که ایالات متحده و در راس آن دولت باراک اوباما نه برنامه‌ای برای مذاکره دوجانبه با جمهوری اسلامی دارد و «نه توافقی [در این زمینه] هست».

سخنگوی کاخ سفید با این حال در ادامه اضافه کرده است که ایالات متحده فقط در صورتی آماده مذاکره با ایران است که «ایرانی‌ها برای مذاکره جدی باشند».

کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا ايران را متهم می‌کنند که در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. اما ايران در مقابل با رد اين اتهام می‌گويد برنامه هسته‌ای را صرفا برای تامين انرژی و مقاصد غيرنظامی دنبال می‌کند.

بريتانيا، چين، فرانسه، روسيه و آمريکا به همراه با آلمان، گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق مذاکره با ايران برای مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی به راه حلی دست يابند.
XS
SM
MD
LG