لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

رتبه ۹۴ برای ایران در شاخص پیشرفت اجتماعی، از میان ۱۳۲ کشور


نمودار شاخص پیشرفت اجتماعی
نمودار شاخص پیشرفت اجتماعی
بر اساس گزارش سازمان غیرانتفاعی پیشرفت اجتماعی که روز جمعه، ۱۵ فروردین، منتشر شد، ایران از نظر شاخص پیشرفت اجتماعی در مقام ۹۴ قرار دارد، پس از کشورهایی چون ارمنستان، آذربایجان و قرقیزستان.

شاخص پیشرفت اجتماعی متشکل از شاخص‌های محیطی و اجتماعی با در نظر گرفتن سه بعد نیازهای اولیه و رفاه و فرصت‌ها بیانگر میزان پیشرفت اجتماعی کشورهاست.

با این حال نویسندگان این گزارش در این سازمان غیرانتفاعی که در آمریکا مستقر است تاکید کرده‌اند که شاخص حاضر بر اساس موفقیت‌های عینی و ملموس جوامع و کشورها اندازه‌گیری شده، نه طرح‌ها و تلاش‌های آنها برای پیشرفت.

به این ترتیب بر اساس این شاخص، پنج کشور نیوزیلند، سوئیس، ایسلند، هلند و نروژ به ترتیب مقام‌های اول تا پنجم را در عرصه پیشرفت اجتماعی عینی جامعه خود به دست آورده‌اند.

اما در میان ۱۳۲ کشور مورد بررسی نویسندگان این گزارش، ایران در رتبه ۹۴ پیشرفت اجتماعی قرار گرفته است.

این در حالی است که کشورهایی که لزوما از منابع طبیعی و نیروی کار فراوان ایران برخوردار نیستند و معمولا عقب‌افتاده‌تر از ایران به حساب می‌آیند رتبه‌ای بهتر از این کشور به دست آورده‌اند.

از جمله این کشورها می‌توان به مقدونیه ۴۹، ارمنستان ۶۰، اوکراین ۶۲، آذربایجان ۷۳، قزاقستان ۸۶، ازبکستان ۹۲، و قرقیزستان ۹۳ اشاره کرد.

پنج کشور انتهایی جدول شاخص پیشرفت اجتماعی نیز از رتبه ۱۳۲ تا ۱۲۸ عبارتند از چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، بوروندی،‌ گینه و سودان که همگی در قاره آفریقا قرار دارند.

تهیه‌کنندگان این گزارش برای سنجش شاخص پیشرفت اجتماعی در کشورهای مختلف میزان رفع نیازهای اولیه افراد از جمله آب و مسکن، دسترسی آنها به بنیان‌های رفاه همچون دانش عمومی و اطلاعات و بهداشت و فرصت‌ها شامل حقوق و آزادی فردی را در نظر گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG