لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

در آستانه اربعین، بازداشت ده‌ها ایرانی بدون گذرنامه «معتبر» در عراق


معاون کنسولی وزارت خارجه ایران خبر داد که ۳۶ نفر از زائران ایرانی مراسم اربعین که ویزا و گذرنامه «معتبر» نداشته‌اند در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در عراق بازداشت شده‌اند.

در همین حال سفیر عراق در ایران اعلام کرد که تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار ویزا برای زائران ایرانی مراسم اربعین صادر شده و انتظار می‌رود که تا روز اربعین «برای اولین بار» تعداد ویزاهای صادر شده برای ایرانی‌ها به سه میلیون برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۰ آبان، خبر داد که تنها در ۴۸ ساعت گذشته ۳۶ نفر از زائران ایرانی که ویزا و گذرنامه «معتبر» نداشته‌اند در عراق بازداشت شده‌اند.

آقای قشقاوی اعلام کرد که سفارت ایران در عراق مشغول پیگیری برای آزاد شدن این ۳۶ نفر است.

وی همچنین ضمن تکذیب شایعات مطرح شده درباره لغو روادید از سوی دولت عراق برای مراسم اربعین افزود که «این شایعات از سوی برخی رسانه‌های داخلی مطرح شد و به هیچ عنوان صحت ندارد».

مراسم اربعین که به مناسبت سالگرد چهلمین روز کشته شدن امام سوم شیعیان در کربلا بر پا می‌شود، امسال در روزهای پایانی ماه جاری یعنی آبان‌ماه برگزار می‌شود.

در هفته‌های گذشته مقامات وزارت کشور ایران درباره تبعات سفر «بدون ویزا و به طور غیرقانونی» به عراق برای شرکت در مراسم اربعین هشدار داده‌اند.

در همین حال وزارت اطلاعات ایران روز یک‌شنبه، ۹ آبان، ضمن هشدار در مورد «سوءاستفاده از احساسات» شهروندان ایرانی در آستانه ایام اربعین، از شناسایی و دستگیری اعضای شبکه‌های جعل ویزای کشور عراق خبر داده بود.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، راجح صابر عبود الموسوی، سفیر عراق در ایران، نیز روز پنج‌شنبه گفت که هیچ کس حق ندارد به صورت غیررسمی و بدون ویزا به عراق سفر کند.

سال گذشته نیز وزارت کشور عراق از مقام‌های ایرانی به خاطر هجوم بدون روادید زائران ایرانی به یکی از مرزها، درگیری با مرزبان‌های این کشور و آسیب زدن به موانع مرزی انتقاد کرده بود و مقام‌های ایرانی نیز مرز مهران را «به دلیل بی‌نظمی» مسدود کردند.

در آن زمان یک مقام محلی عراقی به خبرگزاری رویترز گفته بود که شمار ایرانیانی که از مرز زرباطیه‌ مهران به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند از «نیم میلیون نفر فراتر رفته است».

در همین حال آقای قشقاوی گفت: «این ۳۶ نفر تصور می‌کردند که همانند سال‌های گذشته می‌توانند بدون ویزا و گذرنامه معتبر در خاک عراق تردد کنند و این تفکر اشتباه باعث مشکلاتی برای آنان شده است.»

برخی از تحلیلگران سیاسی از مراسم اربعین با عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده‌اند.

این مراسم در سال‌های اخیر صحنه حضور میلیون‌ها زائر شیعه از کشورهای مختلف بوده و از جمله سال گذشته در آستانه اربعین وزارت کشور ایران اعلام کرده بود که بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار ویزا برای زائران ایران مایل به حضور در این مراسم صادر شده است.

در همین حال سفیر عراق در ایران گفت: «تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار ویزا صادر شده و انتظار می‌رود که تا روز اربعین به سه میلیون ویزا برسد.»

وی تاکید کرد که این میزان صدور ویزا «برای اولین بار است که بین دو کشور رخ می‌دهد».

در هفته‌های گذشته برخی از سازمان‌ها در ایران از ارائه امکانات به زائران مراسم اربعین خبر داده‌اند.

به گفته مقامات شهرداری تهران، ارسال سه هزار مخزن زباله به عراق، انتقال دو هزار نفر از پرسنل شهرداری برای کار در شهرهای زیارتی در عراق، احداث حدود ۲۰۰ توالت در شهرهای مرزی ایران و انتقال زائران با ۷۰۰ اتوبوس، از جمله اقدامات این نهاد در اربعین امسال خواهد بود.

در همین حال غلامعلی نیستانی، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، نیز روز دوشنبه، ۱۰ آبان، خبر داده بود که به دانشجویان شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین یک میلیون تومان وام خارج از نوبت پرداخت می‌شود.

XS
SM
MD
LG