لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

ایران افتتاح دفتر طالبان در زاهدان را تکذیب کرد


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۱۶ مردادماه، در خبری رسمی گزارش «برخی رسانه‌های غربی» مبنی بر افتتاح دفتر طالبان در شهر زاهدان ایران را تکذیب کرد. ایران در این خبر همچنین تاکید کرد که «تنها» دولت افغانستان را به رسمیت می‌شناسد.

«پایگاه اطلاع‌رسانی دولت» جمهوری اسلامی روز دوشنبه به نقل از رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، تکذیب کرد که گروه شبه‌نظامی طالبان افغانستان در شهر زاهدان در جنوب شرقی ایران دفتری تاسیس کرده است.

آقای مهمان‌پرست در این خبر رسمی با اشاره به این که دولت افغانستان در ایران سفارت و سرکنسول‌گری دارد تاکید کرده است که ایران «تنها دولت قانونی افغانستان را به رسمیت می‌شناسد».

این خبر که روز گذشته منتشر شده است واکنش رسمی ایران است به گزارشی در روزنامه بریتانیایی تلگراف مورخ اول ماه اوت، هفته گذشته، حاکی از این که گروه طالبان در شهر زاهدان دفتر زده است.

به گزارش روزنامه تلگراف، «یک عضو شورای رهبری» گروه طالبان در ماه مه گذشته یعنی حدود سه ماه پیش مجوز تاسیس دفتر این گروه در زاهدان را دریافت کرده است.

این روزنامه هدف از این اقدام را کمک به طالبان «برای منحرف ساختن توافق‌نامه استراتژیک آمریکا و افغانستان» عنوان کرده است.

موضوع توافق‌نامه استراتژیک یا راهبردی آمریکا و افغانستان که ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری در کابل به امضای حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، و همتای آمریکایی او، باراک اوباما، رسید چگونگی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی آمریکا و افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ است.

به دنبال این رخداد، جمهوری اسلامی در ۱۶ اردیبهشت‌ماه رسما مراتب نگرانی خود از امضای این توافق‌نامه را اعلام کرد.

روزنامه تلگراف در گزارش هفته گذشته خود همچنین افزوده است که «دو ماه بعد» یعنی در ماه ژوییه گذشته در سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، صحبت از «ارسال موشک‌های زمین‌به‌هوا به افغانستان» برای طالبان بوده است.

در حالی که این روزنامه بریتانیایی منبع این خبر خود را «شنود مکالمات‌» اعضای سپاه قدس عنوان کرده، هنوز هیچ رسانه یا منبع دیگری این خبر را تایید نکرده است.

در همین حال روزنامه تلگراف در گزارش خود می‌افزاید که هنوز هیچ شواهدی از این که این نوع موشک به افغانستان ارسال شده در دست نیست.
XS
SM
MD
LG