لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

عراق «به دلیل تعداد زیاد زائران» مرز مهران را بست


شیعیان ایرانی در مرز مهران
شیعیان ایرانی در مرز مهران

مقام‌های جمهوری اسلامی خبر دادند که به دلیل تعداد زیاد زائران ایرانی «فاقد ویزا» در مرز مهران و بسته شدن مسیر حرکت به سمت کربلا، «به دلیل تعداد زیاد زائران»، دولت عراق از صبح روز پنج‌شنبه این مرز را با دیوار بتنی بسته است.

در همین حال حسین پلارک، رئیس ستاد ایرانی بازسازی «عتبات عالیات»، روز پنج‌شنبه خبر داد که تاکنون بیش از دو میلیون زائر ایرانی از سه مرز مهران، شلمچه و چزابه وارد عراق شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری میزان، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون وزیر کشور، روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، گفت که «ازدیاد افراد فاقد ویزا» در مرز مهران باعث بسته شدن این مرز شد.

قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ایران، نیز اعلام کرد که به دلیل « حجم سنگین رفت و آمد» از مرز مهران، دولت عراق صبح پنج‌شنبه این مرز را با دیوار بتنی بسته است.

به گفته آقای رضایی، به علت ازدحام جمعیت در شهرهای کوت و بدره عراق، امکان حرکت زائران به سمت کربلا وجود ندارد و برخی از زائران با بیش از ۳۰ اتوبوس به ایران بازگردانده شده‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان استان ایلام، مرز مهران به دلیل برخورداری از مزیت نزدیکی به کربلا انتخاب اول زائران مراسم اربعین است و تا روز پنج‌شنبه «بیش از یک میلیون نفر» از این مرز تردد کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی از زائرانی که پشت مرزهای مهران مانده‌اند، خواسته‌اند که از مرزهای شلمچه و چذابه به عراق سفر کنند.

سال گذشته نیز وزارت کشور عراق از مقام‌های ایرانی به خاطر هجوم بدون روادید زائران ایرانی به یکی از مرزها، درگیری با مرزبان‌های این کشور و آسیب زدن به موانع مرزی انتقاد کرده بود و مقام‌های ایرانی نیز مرز مهران را «به دلیل بی‌نظمی» مسدود کردند.

در آن زمان یک مقام محلی عراقی به خبرگزاری رویترز گفته بود که شمار ایرانیانی که از مرز زرباطیه‌ مهران به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند از «نیم میلیون نفر فراتر رفته است».

در همین حال مقامات جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته بارها درباره سفر بدون ویزا برای شرکت در مراسم اربعین هشدار داده‌اند و بر اساس گزارش‌ها ده‌ها ایرانی به دلیل سفر بدون ویزا و گذرنامه به عراق بازداشت شده‌اند.

برخی از تحلیلگران سیاسی از مراسم اربعین با عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده‌اند.

این مراسم در سال‌های اخیر صحنه حضور میلیون‌ها زائر شیعه از کشورهای مختلف بوده و از جمله سال گذشته در آستانه اربعین وزارت کشور ایران اعلام کرده بود که بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار ویزا برای زائران ایران مایل به حضور در این مراسم صادر شده است.

در همین حال حسین پلارک، رئیس ستاد بازسازی «عتبات عالیات»، خبر داد که بیش از دو میلیون زائر ایرانی از سه مرز مهران، شلمچه و چزابه وارد کشور عراق شده‌اند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که امسال در مجموع ۲۵ میلیون نفر از کشورهای مختلف در مراسم اربعین شرکت می‌کنند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که اتباع افغان ساکن ایران نیز می‌توانند برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کنند.

در همین حال خبرگزاری ایرنا با انتشار تصاویری از اتباع افغان در مرز مهران اعلام کرد که آنها برای شرکت در مراسم اربعین اجازه عبور از این مرز را ندارند و باید از مرز چذابه در استان خوزستان به عراق سفر کنند.

تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، و الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس جمهوری، در جمع زائران مراسم اربعین در سه مرز ایران حاضر شده‌اند.

در هفته‌های گذشته نیز برخی از سازمان‌ها در ایران از ارائه امکانات به زائران مراسم اربعین خبر داده‌اند.

به گفته مقامات شهرداری تهران، ارسال سه هزار مخزن زباله به عراق، انتقال دو هزار نفر از پرسنل شهرداری برای کار در شهرهای زیارتی در عراق، احداث حدود ۲۰۰ توالت در شهرهای مرزی ایران و انتقال زائران با ۷۰۰ اتوبوس، از جمله اقدامات این نهاد در اربعین امسال خواهد بود.

غلامعلی نیستانی، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، نیز روز دوشنبه، ۱۰ آبان، خبر داده بود که به دانشجویان شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین یک میلیون تومان وام خارج از نوبت پرداخت می‌شود.

XS
SM
MD
LG