لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

سقوط ایران به «جایگاه ششم» تولیدکنندگان نفت در اوپک


گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی حاکی است که ایران در ماه گذشته میلادی، نوامبر، اگرچه تولید روزانه نفت خود را ۳۰ هزار بشکه نسبت به مال قبل افزایش داده، اما از جایگاه پنجم تولیدکنندگان نفت اوپک به جایگاه ششم سقوط کرده است.

ایران در ماه گذشته کلا دو میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است. ایران هم اکنون بعد از عربستان، عراق، امارات، کویت و ونزوئلا، ششمین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

ایران تا اوایل سال گذشته میلادی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به شمار می‌رفت.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این گزارش حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر ۸۹ هزار بشکه در روز افزایش یافته و کل صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در این ماه ۸۵۰ هزار بشکه در روز بوده است.

این گزارش می‌گوید که ایران در ماه اکتبر ۳۷ میلیون بشکه نفت بی‌مشتری انبار شده در نفتکش‌ها داشت که این رقم در ماه گذشته به ۲۲ میلیون بشکه کاهش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی که مقر آن در پاریس است و برای ۲۸ کشور صنعتی مشاوره انرژی می‌دهد، در گزارش خود که روز چهارشنبه، ۲۰ آذرماه، منتشر شد، می‌گوید که اگرچه برخی محدودیت‌های نفتی علیه ایران سبک‌تر شده، اما ایران نخواهد توانست صادرات نفت خود را افزایش دهد.

بر اساس توافق‌نامه اتمی که اوایل ماه جاری میان ایران و شش قدرت جهانی منعقد شد مقرر شد که تحریم پوشش بیمه‌نامه کشتی‌های حامل نفت ایران از ماه جاری یا اول سال آینده میلادی لغو شود.

در حالی که شرکت‌های بیمه اتحادیه اروپا ۹۵ درصد از بیمه‌نامه نفتکش‌های جهان را تامین می‌کنند، اروپا از ژوئیه سال گذشته ارائه بیمه به نفتکش‌های حامل نفت ایران را ممنوع کرد.

از طرفی آمریکا نیز گفته است که فشار بر مشتریان نفتی ایران برای کاهش هر چه بیشتر حجم خرید نفت این کشور را متوقف خواهد کرد. با این حال نه آمریکا و نه اروپا تحریم واردات نفت ایران را لغو نکردند.

ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی از عدم افزایش صادرات نفت ایران در حالی است که بیژن نامدار زنگنه اخیرا در اجلاس وزرای نفت اوپک اعلام کرد که این کشور مصمم است تولید نفت خود را در سال آینده (میلادی) به چهار میلیون بشکه در روز برساند.

بر اساس گزارش سالانه اوپک، ایران در سال ۲۰۱۲ کمتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه ظرفیت فرآوری نفت داشت، یعنی مصرف داخلی نفت در ایران به این مقدار محدود است.

افزایش تولید نفت به چهار میلیون بشکه به معنی تولید ۲.۳ میلیون بشکه نفت مازاد بر مصرف داخلی برای صادرات است که یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه بیشتر از میزان صادرات نفت ایران برای ماه گذشته میلادی است.

در لایحه بودجه سال ۹۳ ایران نیز تولید روزانه ۳.۳ میلیون بشکه نفت در نظر گرفته شده است که با توجه به ظرفیت مصرف داخلی نفت، ایران یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت مازاد برای صادرات خواهد داشت.

اما آژانس می‌گوید که انتظار ندارد صادرات نفت ایران افزایش یابد.

آژانس قبلا نیز اعلام کرده بود که نیاز به نفت اوپک در سال آینده ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از سقف تولید کنونی ۳۰ میلیون بشکه‌ای این سازمان خواهد بود و رشد تقاضای جهانی برای نفت توسط کشورهای غیر عضو اوپک تامین خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش ماهانه اوپک که روز سه‌شنبه، ۱۹ آذرماه، منتشر شد، تولید نفت ایران در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن ۳۶ هزار بشکه افزایش یافته و به دو میلیون و ۷۱۶ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۲ عضو اوپک روی‌هم‌رفته در ماه نوامبر ۱۹۳ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲۹ میلیون و ۶۳۳ هزار بشکه در روز رسیده است که کمترین حجم طی دو سال گذشته است.
XS
SM
MD
LG