لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

آژانس بین‌المللی انرژی: افزایش تولید نفت ایران همزمان با اجرای برجام


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه، ۲۰ بهمن‌ماه، منتشر کرد، می‌گوید که ایران با آغاز اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه، تولید نفت خود را تا ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به رقم دو میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

در این زمینه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز شنبه، ۱۷ بهمن، با اشاره به اجرایی شدن قرارداد توتال در اواخر بهمن‌ماه و نهایی شدن قرارداد فروش نفت به انی ایتالیا در آینده‌ای نزدیک، گفته بود: «فروش نفت خام ایران به اروپا تاکنون به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه رسیده ‌است.»

در این گزارش تازه همچنین پیش‌بینی آژانس از نفت مازاد در بازار طی سال جاری نسبت به گزارش قبلی این سازمان افزایش یافته و علت این امر افزایش تولید نفت اوپک طی سال ۲۰۱۶ عنوان شده است.

به گزارش سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی، طی سال گذشته میلادی رشد تقاضای جهانی نفت ۱.۶ میلیون بشکه در روز بود، اما با توجه به کاهش آهنگ رشد اقتصادی اروپا، چین و آمریکا این رقم در سال جاری به ۱.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که تولید نفت اوپک در ماه ژانویه روزانه ۲۸۰ هزار بشکه افزایش یافت و به رقم ۳۲ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

با این حال تولید نفت کشورهای غیر اوپک در همین ماه حدود نیم میلیون بشکه نسبت به ماه قبل آن کاهش یافته است.

در مجموع، تولید نفت جهان در ژانویه با ۲۰۰ هزار بشکه کاهش به رقم ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید، با این حال این رقم هنوز یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای جهانی برای نفت است.

به عبارتی، بازارهای جهانی هنوز هم با تولید انبوهی از نفت مازاد مواجه هستند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز که به گزارش تفصیلی آژانس بین‌المللی انرژی دسترسی دارد، گزارش داده است که غیر از ایران، عراق و عربستان نیز تولید خود را افزایش داده‌اند.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس که به ۲۹ کشور صنعتی مشاوره انرژی می‌دهد می‌گوید که در کوتاه‌مدت، ریسک کاهش قیمت نفت بالا است.

قیمت‌های جهانی نفت از نیمه دوم ۲۰۱۴ تاکنون از ۱۰۸ دلار به حدود ۳۰ دلار کاهش یافته است. طی ماه گذشته، قیمت‌های نفت به زیر ۳۰ دلار نیز سقوط کرد و حتی قیمت نفت اوپک به بشکه‌ای ۲۲ دلار نیز رسید.

این گزارش می‌افزاید که تولید کنونی نفت اوپک، روزانه ۹۰۰ هزار بشکه بیشتر از نیاز بازارهای جهانی به نفت این سازمان است.

تولید نفت عراق در ماه گذشته دوباره ۵۰ هزار بشکه افزایش یافت و به رکورد چهار میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسید.

تولید عربستان نیز با ۷۰ هزار بشکه افزایش به ده میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که انتظار می‌رود تولید نفت کشورهای غیر اوپک در سال جاری روزانه تا ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یابد که قسمت اعظم آن از نفت شیل آمریکا خواهد بود.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه تا ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت، اما تحریم‌ها این رقم را به حدود یک میلیون بشکه کاهش داد.

ایران پس از لغو تحریم‌ها اعلام کرد که نیمه اول سال جاری تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد و در نیمه دوم ۲۰۱۶ نیز به همین میزان افزایش تولید نفت خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG