لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

افت صادرات نفت ایران به آسیا به «زیر یک میلیون بشکه»


برای اولین بار در سال جاری میلادی، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه اوت، ماه گذشته میلادی، به زیر یک میلیون بشکه در روز افت کرد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه،‌هشتم مهرماه، گزارش داد که علت این امر بیشتر این بوده که چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، در ماه گذشته کمترین میزان واردات نفت ایران از زمان توافق موقت اتمی ژنو را داشته است.

توافق‌نامه ژنو سوم آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد و از ۳۰ دی همان سال به مدت شش ماه به اجرا گذاشته شد و سپس در تیرماه سال جاری به مدت چهار ماه دیگر تمدید شد.

بر اساس توافق ژنو که منجر به لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران شد، آمریکا انتظار داشت که صادرات نفت ایران در همان میزان متوسط صادرات سال گذشته، یعنی یک میلیون بشکه در روز باقی بماند.

اما گزارش‌های بین‌المللی، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حاکی از اوج گرفتن صادرات نفت ایران بعد از توافق ژنو بود.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز می‌نویسد که برای نمونه واردات مشتری عمده آسیایی ایران در ماه فوریه به ۱.۳۷ میلیون بشکه در روز اوج گرفت.

اکنون همین خبرگزاری بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی‌ها و آمارهای دولتی می‌نویسد که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه گذشته، اوت، در مجموع روزانه ۹۲۱ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند که کمترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۳ به این سو است.

این رقم از متوسط واردات نفت ایران توسط این چهار کشور در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۰.۵ درصد کمتر است.

در مجموع کشورهای آسیایی طی هشت ماه اول سال روزانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده‌اند که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۲۳.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، طی هشت ماه اول سال ۲۰۱۴ روزانه ۵۷۸ هزار و ۶۳۰ بشکه نفت از ایران خریده که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما این کشور در ماه گذشته واردات نفت ایران را به ۳۱۱ هزار و ۶۵۳ بشکه کاهش داد که کمترین میزان طی ده ماه گذشته است.

واردات نفت هند از ایران طی ماه گذشته با بیش از ۸۱ درصد افزایش نسبت به اوت ۲۰۱۳ به ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ بشکه رسید و متوسط واردات نفت این کشور از ایران با نزدیک به ۵۰ درصد افزایش در هشت ماه اول سال جاری به ۲۷۱ هزار بشکه در روز رسید.

هند طی چندین ماه سال گذشته به خاطر مشکلات بیمه نفتکش‌ها، واردات نفت از ایران را به شکل چشمگیری کاهش داده بود.

ماه گذشته کره جنوبی واردات نفت از ایران را با دو برابر افزایش به بالای ۱۴۳ هزار بشکه در روز رساند، اما در مجموع واردات هشت ماهه نفت این کشور از ایران با هشت درصد کاهش به حدود ۱۲۸ هزار بشکه در روز رسید.

ژاپن نیز ماه اوت واردات نفت از ایران را بیش از شش درصد کاهش داد و به حدود ۲۰۲ هزار بشکه در روز رساند و در مجموع طی هشت ماه اول ۲۰۱۴ واردات نفت از ایران را با بیش از ۹ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۱۷۰ هزار و ۵۱۸ بشکه در روز رساند.

XS
SM
MD
LG