لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

افزایش ۱۳ درصدی واردات نفتی آسیا از ایران در ماه گذشته


خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی خبر داد که کشورهای آسیایی طی ماه گذشته میلادی، ژوئن ۲۰۱۵، واردات نفت خود از ایران را ۱۳ درصد افزایش داده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۹ مردادماه، با استناد به آمار ردیابی کشتی‌ها گزارش داد که ایران در ماه ژوئن روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه نفت خام به چهار مشتری بزرگ آسیایی خود یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی صادر کرده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و شش قدرت جهانی، خاطرنشان می‌کند که ایران مایل است بازارهای نفتی خود را که در سال‌های اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها از دست داده دوباره احیا کند.

ایران قبل از تحریم‌های غرب، در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد.

در صورت تایید بازرسان آژانس در مورد رفع نگرانی‌هایی که ایران و این نهاد سازمان ملل برای همکاری توافق کرده‌اند و همچنین در صورت تایید کنگره آمریکا قرار است تحریم‌های ایران تا پایان سال جاری میلادی لغو یا تعلیق شوند.

رویترز می‌نویسد که ایران غیر از افزایش صادرات نفت و بازیابی بازارهایی که از دست داده در صدد جذب ۱۸۵ میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز خود تا پنج سال آینده نیز هست.

این گزارش همچنین به مصاحبه روز پنج‌شنبه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر تجارت، صنایع و معادن ایران، با روزنامه وینر زایتونگ اتریش اشاره کرده است که می‌گوید ایران برای بازگرداندن صنعت نفت به سطح پنج سال پیش به حدود صد میلیارد دلار نیاز دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تخمین غربی‌ها از این که ایران به ۳۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد، گفت این رقم بسیار بالا است و «فکر می‌کنم ما می‌توانیم کار را با یک‌سوم این مبلغ انجام دهیم».

در همین باره ریچارد نفیو، متخصص تحریم‌ها در مرکز «سیاست انرژی جهانی» دانشگاه کلمبیای آمریکا، به رویترز گفته است که به نظر وی، احتمالا عقد قراردادهای بلندمدت تولید نفت میان ایران و شرکت‌های خارجی تا اواسط سال آینده میلادی طول خواهد کشید.

به عقیده وی، صادرات روزانه نفت ایران نیز بعد از برچیده شدن تحریم‌ها در اوایل سال آینده، ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

این گزارش همچنین می‌گوید که اخیرا دو سوپرتانکر نفت ایران که ماه‌ها در آب‌های خلیج فارس لنگر انداخته و نفت ذخیره کرده بودند، اخیرا راهی کشورهای آسیایی شده‌اند.

کلا در نیمه اول سال جاری، کشورهای آسیایی روزانه ۱.۱ میلیون بشکه واردات نفت از ایران داشته‌اند که حدود ۹ درصد کمتر از دور مشابه سال گذشته است.

داده‌های وزارت بازرگانی ژاپن حاکی است که واردات نفت این کشور از ایران طی ماه گذشته تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. این کشور طی ماه ژوئن روزانه کمی بیش از ۹۳ هزار بشکه نفت از ایران خریده است، در حالی که در ژوئن سال گذشته این رقم بیش از ۱۸۸ هزار بشکه بود.

مجموعا طی شش ماه اول سال جاری، واردات نفت ایران توسط چین کمی بیش از ۶ درصد، واردات هند حدود ۲۳ درصد و واردات کره جنوبی بیش از چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد. اما واردات نفت ایران توسط ژاپن ۴ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG