لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

گزارش اوپک: تولید نفت ایران به بالاترین رقم از زمان تحریم‌ها رسید


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید که تولید نفت ایران در ژانویه سال جاری، ماه گذشته، به بالاترین میزان خود از ماه اوت ۲۰۱۲ رسیده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در ژوئیه ۲۰۱۲ سلسله تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کردند که تولید نفت این کشور را به‌شدت کاهش داد. درست یک ماه بعد از وضع این تحریم‌ها، تولید نفت ایران در اوت ۲۰۱۲ با کاهشی ۱۳۷ هزار بشکه‌ای مواجه شد و به رقم دو میلیون و ۸۱۷ هزار بشکه در روز رسید.

این رقم در سال گذشته میلادی به دو میلیون و ۸۳۷ هزار بشکه رسید. ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه تا ۳.۷ میلیون بشکه تولید نفت داشت.

اکنون اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد می‌گوید که ایران در ژانویه سال جاری روزانه دو میلیون و ۹۲۵ هزار بشکه تولید نفت داشته است که ۳۸ هزار بشکه بیشتر از ماه گذشته است.

ایران و شش قدرت جهانی ماه گذشته توافق هسته‌ای را به اجرا گذاشتند که در پی آن تحریم‌های نفتی ایران لغو شد.

وزیر نفت ایران اخیرا گفته بود که با شرکت‌های توتال فرانسه، انی و ساراس ایتالیا توافق شده است که به زودی روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت ایران را دریافت کنند.

اوپک در گزارش خود می‌نویسد که تولید نفت اوپک در ماه گذشته روزانه تا ۱۳۱ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم ۳۲ میلیون و ۳۳۵ هزار بشکه رسیده است.

این در حالی است که اوپک پیش‌بینی کرده است که نیاز جهانی به نفت اوپک در سال جاری ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه باشد که نسبت به سال گذشته ۱.۸ میلیون بشکه افزایش را نشان می‌دهد.

به این ترتیب، هم اکنون کشورهای عضو اوپک روزانه بیش از ۷۰۰ هزار بشکه نفت مازاد بر تقاضا تولید می‌کنند.

افزایش نفت مازاد در بازار باعث شده است که قیمت سبد نفتی اوپک از ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۲۷ دلار در ماه ژانویه برسد.

در این میان قیمت نفت سنگین ایران که جزئی از سبد نفتی اوپک است، در ماه گذشته با ۷ دلار و ۶۶ سنت کاهش نسبت به ماه قبل آن به ۲۴ دلار و ۷ سنت کاهش یافته است.

اوپک می‌نویسد که انتظار برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی عامل عمده کاهش چشمگیر قیمت نفت در ماه گذشته بوده است.

این گزارش می‌نویسد که از سرگیری صادرات نفت ایران به اروپا، بیشتر از همه روسیه را در بازار اتحادیه اروپا تحت فشار قرار خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید که در سال گذشته رشد تقاضای نفت حدود یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه بود، اما در سال جاری این رقم یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه خواهد بود. به عبارتی، آهنگ رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۶ آهسته‌تر شده است.

برای سال جاری انتظار می‌رود که تقاضای جهانی برای نفت ۹۴ میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه در روز باشد. تولید نفت کشورهای غیر اوپک نیز انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG