لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

ازسرگیری مذاکرات فریز نفتی بین اعضای اوپک در ماه سپتامبر


برخی از اعضای اوپک، شامل ونزوئلا، اکوادور و کویت در صدد از سرگیری مذاکرات به منظور محدود کردن سقف تولید اعضای این سازمان در فصل پاییز هستند.

روزنامه وال استریت جورنال به نقل از افراد آگاه گزارش داد که این کشورها قصد دارند همکاری بین ۱۴ کشور عضو اوپک و کشورهای غیرعضو تولیدکننده نفت، مانند روسیه، را افزایش دهند.

این در حالی است که ایران در چند ماه گذشته توانسته است قدرت از دست رفته خود در زمینه انرژی و صنایع در زمان تحریم‌ها را تا حد زیادی به دست آورد.

دور پیشین مذاکرات در ماه آوریل در دوحه قطر پس از آن به شکست انجامید که عربستان سعودی در پی پافشاری ایران به این که تنها زمانی سر میز مذاکره حاضر خواهد شد که به سطح تولید پیش از تحریم‌ها برگردد کنار کشید.

بر مبنای این طرح، کشورها موظف می شوند تولید خود را تا سطوح مشخصی کاهش دهند تا در نتیجه محدود کردن عرضه به بازار، قیمت‌ها را افزایش دهند.

این گزارش می افزاید که در حال حاضر، تولید روزانه نفت ایران به ۳.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که حدود ۱۸۰ هزار بشکه بیش از تولید در ماه آوریل و حدود ۶۰۰ هزار بشکه بیش از تولید در زمان برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ماه ژانویه است.

این روند تولید نفت ایران را به ۴ تا ۴.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رساند که بنا به گفته مقامات این کشور شرط لازم برای شرکت در مذاکرات فریز نفتی است.

در همین حال یک سخنگوی وزارت نفت ایران توضیحی در مورد این که آیا این کشور در نظر دارد به مذاکرات بپیوندد یا نه نداد.

بعضی از اعضای اوپک می گویند می توان در هفته منتهی به ۲۶ سپتامبر که تولیدکنندگان نفت در کنفرانس انرژی در الجزایر شرکت می کنند قرارداد فریز نفتی را منعقد کرد. آنها معتقدند تا آن زمان تولید نفت ایران به مقدار معین شده ۴ میلیون بشکه در روز نزدیک‌تر خواهد شد.

خبرگزاری رسمی ونزوئلا به نقل از نیکلاس مادورو رئیس‌ جمهور این کشور نوشته است که الوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا، در تماسی با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، پیشنهاد داده است جلسه ای برای هماهنگی در مورد سقف تولید برگزار شود.

در عین حال، وال استریت جورنال به نقل از یک فرد آگاه گزارش داد ویلسون پاستور موریس، نماینده اکوادور در اوپک، قرار است روز جمعه در وین با بارکیندو ملاقات کند.

احیای مذاکرات نفتی در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز قوت گرفته است. این گزارش می افزاید که طبق نظر افراد آگاه در این زمینه، عربستان سعودی و متحدانش از هرگونه همکاری با تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک استقبال می کنند زیرا نمی خواهند شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها باشند.

برگزاری مجدد مذاکرات فریز نفتی در حالی مطرح می شود که قیمت نفت در حدی بسیار پایین‌تر از آن چه کشورهای اوپک برای تنظیم بودجه خود در نظر گرفته بودند باقی مانده است.

شاخص بین المللی قیمت نفت برنت از ماه ژوئن که به بیش از ۵۲ دلار در هر بشکه رسید تاکنون حدود ۱۷ درصد افت داشته است. روز جمعه قیمت نفت برنت باز هم یک درصد کاهش یافت و به ۴۳ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید.

در ماه ژوئن، زمانی که قیمت نفت بیش از ۵۰ دلار در هر بشکه بود، خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی به خبرنگاران گفت قیمت کنونی بسیار پایین است. او همچنین گفت قیمت بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار بسیار زیاد بود و باعث هجوم عرضه به بازار شد. به عقیده او قیمت ایده آل چیزی بین این دو است.

ایده فریز نفتی در حالی است که اخیرا خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که تولید روزانه نفت کشورهای اوپک در ماه گذشته با ۱۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه ژوئن به ۳۳ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه اوج گرفته است.

XS
SM
MD
LG