لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

هشدار معاون وزیر نفت ایران درباره تولید نفت عراق در میدان مشترک آذر


رکن‌الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، در مورد تولید نفت عراق در میدان مشترک آذر و لزوم شتاب بخشیدن به طرح توسعه در بخش ایرانی این میدان هشدار داد. عراق تولید نفت در این میدان مشترک را در «ماه‌های آینده» آغاز می‌کند.

بر اساس گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۵ خردادماه، خبرگزاری مهر، آقای جوادی اعلام کرده است با توجه به این که برداشت عراق از این میدان مشترک در ماه‌های آینده آغاز می‌شود، طرح توسعه و تولید نفت در بخش ایرانی میدان آذر توسط «شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب» باید شتاب گیرد.

شرکت گازپروم روسیه که هم قرارداد توسعه بخش ایرانی میدان آذر و هم بخش عراقی این میدان (این میدان در عراق بدری نامیده می‌شود) را بر عهده داشت، بعد از دو سال تاخیر نهایتا در مهر سال ۹۰ از توسعه بخش ایرانی عقب‌نشینی کرد و به همراه سه شرکت "کوگاز" کره جنوبی، "تی پی اِی او" ترکیه و "پتروناس" مالزی توسعه بخش عراقی این میدان مشترک را سرعت بخشید.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی گازپروم که اوپراتور میدان بدری است، تا فروردین سال جاری تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت از این پروژه به شکل آزمایشی آغاز شده و به زودی این رقم به ۶۰ هزار بشکه خواهد رسید و نهایتا تا سال ۲۰۱۷ این رقم به ۱۷۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

گازپروم ذخایر میدان بدری در عراق را سه میلیارد بشکه ارزیابی کرده و ارزش قرارداد توسعه آن حدود سه میلیارد دلار تخمین زده شده است.

شرکت روسی گازپروم همچنین چهاردهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که این شرکت «پروژه احداث ۱۶۵ کیلومتر خط لوله نفتی که میدان بدری را به میدان غراف متصل می‌کند تکمیل و آزمایش کرده است و همه چیز برای انتقال روزانه ۲۰۴ هزار بشکه نفت از این میدان به خط لوله اصلی نفت عراق مهیاست».

بر اساس این گزارش، روند انتقال نفت بدری به خط لوله اصلی نفت عراق در نیمه اول سال ۲۰۱۴ (تا یک و نیم ماه دیگر) آغاز خواهد شد.

جلو افتادن عراق از ایران در میدان نفتی آذر در حالی است که ایران و عراق هفت میدان نفتی کوچک و بزرگ مشترک (آزادگان، آذر، یادآوران، نفت‌شهر، بهلران، پایدار غرب و اروند) دارند. تولید کنونی نفت عراق حدود ۳۲۰ هزار بشکه و تولید ایران ۱۳۰ هزار بشکه است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، در اسفندماه سال گذشته اعلام کرد که «هم اکنون ٢٠٠ دکل عراق در مرز ایران در میدان مشترک کار می‌کند و در ایران فقط ٢٠ دکل در حال کار کردن است که این مسئله مایه سرافکندگی است».

یکی از میادین مشترک بسیار مهم ایران و عراق میدان آزادگان است که شرکت ملی نفت چین توسعه بخش ایرانی آن و غول نفتی اروپایی یعنی رویال داچ شل توسعه بخش عراقی آن را برعهده دارد.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا و منابع عراقی، این میدان ۲۶ میلیارد بشکه ذخیره نفت دارد و بزرگ‌ترین میدان کشف شده ایران طی ۳۰ سال گذشته به شمار می‌رود. این میدان در عراق مجنون نامیده می‌شود.

ایران ۹ اردیبهشت‌ماه شرکت نفت چین را به دلیل پنج سال تعلل در توسعه میدان از فاز جنوبی این پروژه کنار گذاشت، اگرچه این شرکت هنوز پروژه فاز شمالی آزادگان را بعد از سال‌ها تاخیر در دست دارد، اما عراق هم اکنون پنج برابر ایران از این میدان مشترک تولید نفت دارد.

بر اساس آمار رسمی شرکت رویال داچ شل که اوپراتور این پروژه است، تولید روزانه نفت عراق از این میدان به ۲۱۰ هزار بشکه رسیده است و انتظار می‌رود این رقم در سال‌های آینده به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد. تولید نفت ایران از این میدان کلا ۵۰ هزار بشکه در روز است.
XS
SM
MD
LG