لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

عربستان برای کمک به «تثبیت بازار نفت» اعلام آمادگی کرد


خالد الفلاح، وزیر نفت عربستان می گوید: ماه آینده در الجزایر با وزرای نفت اوپک درباره تثبیت بازار نفت گفت‌وگو می‌کند
خالد الفلاح، وزیر نفت عربستان می گوید: ماه آینده در الجزایر با وزرای نفت اوپک درباره تثبیت بازار نفت گفت‌وگو می‌کند

وزیر نفت عربستان روز پنج‌شنبه، ۲۱ مردادماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش با تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای کمک به تثبیت بازار جهانی نفت همکاری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، در فاصله یک ماه مانده به نشست غیررسمی کشورهای مهم تولیدکننده نفت در الجزایر گفت، کشورش با کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کمک به تثبیت بازارهای نفت همکاری خواهد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:52 0:00
لینک مستقیم

وزارت انرژی قطر اعلام کرده، وزرای کشورهای عضو اوپک در حاشیه نشست مجمع بین‌المللی انرژی با یکدیگر دیدار می‌کنند. این نشست قرار است در روزهای پنجم تا هفتم مهرماه امسال با حضور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت در الجزایر برگزار شود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در بیانیه خود اعلام کرد: «قصد داریم ماه آینده با حضور وزرای کشورهای مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر نشستی داشته باشیم و فرصتی وجود خواهد داشت تا اوپک و صادرکنندگان مهم غیرعضو اوپک دور هم جمع شوند و درباره وضعیت بازار نفت گفت‌وگو کنند. از جمله بحث ها می تواند گزینه‌های ممکن برای تثبیت بازار نفت باشد.»

همزمان با انتشار بیانیه وزارت نفت عربستان و احتمال مذاکره بر سر یافتن راه‌هایی برای ثبات بازار نفت، قیمت نفت در بازارهای جهانی تقویت شد.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال، با رشدی در حدود دو دلار در هر بشکه به اندکی بیش از ۴۶ دلار رسید، قیمت نفت وست تکزاس آمریکا نیز با ۱٫۴۷ دلار افزایش بشکه‌ای ۴۳٫۵ دلار فروخته شد.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۴۰٫۶۲ دلار در هر بشکه رسیده است که نسبت به روز قبل از آن افزایش اندکی را نشان می‌دهد.

در پی انتشار بیانیه وزیر انرژی و منابع معدنی عربستان سعودی، آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش‌بینی کرد که بازار نفت در نیمه دوم سال جاری، ۲۰۱۶، به ثبات برسد.

این آژانس همچنین در پیش‌بینی خود از کاهش عرضه مازاد در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی سخن به میان آورده‌ است.

عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک، در آخرین نشست این سازمان در خردادماه امسال تاکید کرده بود که این کشور بازار را در تولید نفت خود غرق نخواهد کرد.

این در حالی است که بر اساس آمارهای اوپک، تولید نفت عربستان یک ماه پس از آن وعده، به رقم بی‌سابقه روزانه ده میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه رسید.

ریاض بارها اعلام کرده است که نگران افت قیمت نفت به بشکه ای ۴۰ دلار یا حتی پایین‌تر نیست و نگرانی از مازاد عرضه نفت، جزء نگرانی‌های این کشور نیست.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، همچنین اعلام کرده است که بازار در مسیری درست به سمت توازن مجدد در حرکت است، اما به گفته او «روند برطرف شدن ذخایر نفت خام و فرآورده های نفتی زمان خواهد برد.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، بارها اعلام کرده است که ایران به دنبال گرفتن سهم خود از بازار به میزان پیش از اعمال تحریم‌هاست و حاضر نیست در هیچ برنامه تثبیت یا محدودیت سقف تولید نفت که سهم ایران پیش از اعمال تحریم‌ها را در نظر نمی‌گیرد، شرکت کند.

آمار اوپک نشان می‌دهد که متوسط روزانه تولید نفت خام ایران در خردادماه امسال به سه میلیون و ۶۴۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

بیژن نامدار زنگنه در آغاز به کار مجلس دهم در خردادماه گذشته، با حضور در صحن علنی مجلس و ارایه آمار و ارقامی از حوزه وزارتی خود، میزان تولید نفت ایران را روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه اعلام کرده بود.

میزان تولید نفت ایران در اوج تحریم‌ها و محدودیت‌ها در اسفندماه سال ۱۳۹۰ به کمتر از دو میلیون بشکه در روز رسیده بود.

XS
SM
MD
LG