لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

«فشار» کشورهای عرب تولیدکننده نفت بر ایران در مورد تعیین سقف


کشورهای عرب تولیدکننده نفت عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، می‌گویند که اگر ایران به پیشنهاد تعیین سقف تولید مطرح شده به وسیله عربستان نپیوندد، توافقی در این زمینه حاصل نخواهد شد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال به نقل از یک نماینده اوپک نوشت یا ایران به این طرح می‌پیوندد یا فریز نفتی محقق نخواهد شد.

برخی از اعضای اوپک شامل ونزوئلا، اکوآدور و کویت، در صدد از سرگیری مذاکرات به منظور محدود کردن سقف تولید در ماه سپتامبر هستند.

دور قبل مذاکرات در ماه آوریل در دوحه قطر پس از آن به شکست انجامید که عربستان سعودی در پی پافشاری ایران به این که تنها زمانی سر میز مذاکره حاضر خواهد شد که به سطح تولید پیش از تحریم‌ها برگردد کنار کشید.

بر مبنای این طرح، کشورها موظف می‌شوند تولید خود را تا سطوح مشخصی کاهش دهند تا در نتیجه محدود کردن عرضه نفت به بازار، قیمت‌ها افزایش یابد.

در همین زمینه روز سه‌شنبه، ۲۶ مردادماه، ایران اعلام کرد انتظار نمی‌رود تولیدش درحدی افزایش پیدا کند که همکاری با رقبا را برایش توجیه کند.

در همین حال دیگر اعضای اوپک نیز در مورد مثمر ثمر بودن مذاکرات ابراز بدبینی کرده‌اند. وزرای نفت عراق و نیجریه گفته‌اند انتظار ندارند تصمیمی مبنی بر کاهش تولید اتخاذ شود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، اعلام کرده است اجلاسی در اواخر سپتامبر برگزار خواهد کرد تا بررسی شود آیا نیازی به گرفتن تصمیمی در جهت افزایش قیمت‌ها هست یا نه.

در حالی که تولید جهانی نفت در راستای کاهش تقاضا افت کرده است، حجم زیاد نفت ذخیره شده قیمت را زیر ۵۰ دلار در هر بشکه نگه داشته است.

به گفته مقامات نفتی ایران، رسیدن تولید به چهار میلیون تا ۴.۲ میلیون بشکه در روز شرط لازم برای شرکت در مذاکرات فریز نفتی است.

در همین ارتباط یک مقام آگاه ایران روز سه‌شنبه به وال استریت جورنال گفت که احتمالا تولید نفت این کشور تا زمان برگزاری مذاکرات در اواخر سپتامبر به رقم مورد نظر نخواهد رسید. او همچنین گفت ایران هرگز جدول زمانی برای رسیدن به این سطح از تولید اعلام نکرده است.

او گفت ایران هنوز تصمیم نگرفته که در اجلاس اوپک برای تعیین سطح تولید که قرار است ۲۶ سپتامبر در الجزایر برگزار شود شرکت کند یا نه.

اهمیت این سطح تولید بدین دلیل است که نشان‌دهنده سهم ایران از بازار پیش از اعمال تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت این کشور است.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران پس از آن که در پی رفع تحریم‌ها در ماه ژانویه سال جاری ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافت در دو ماه گذشته در حد سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز ثابت مانده است.

اعضای اوپک از زمان سقوط قیمت نفت که دو سال قبل شروع شد و امسال به ۲۷ دلار در هر بشکه، که پایین‌ترین قیمت در ۱۲ سال گذشته است رسید، هنوز نتوانسته‌اند بر سر راهی برای کاهش تولید به توافق برسند.

در عوض، آنها با شدت هر چه تمام‌تر به تولید ادامه دادند و برسر حفظ سهم خود از بازار به رقابت پرداختند. قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ به ۱۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

پیشنهاد تعیین سقف در حالی مطرح می شود که کشورهایی نظیر عراق و عربستان تولید نفت خود را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده‌اند.

وزیر نفت جدید عراق، جابر علی اللعیبی، روز سه‌شنبه متعهد شد که «روز و شب کار خواهد کرد تا تولید نفت و گاز کشورش را بالا ببرد».

XS
SM
MD
LG