لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

قطع درخت گردوی «۵۰۰ ساله» در هفته منابع طبیعی


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

یک اصله درخت گردوی ۵۰۰ ساله در شهر «رابر» استان کرمان در هفته منابع طبیعی به قیمت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته و قطع شد.

خبرگزاری صداوسیما روز جمعه، ۲۰ اسفندماه، گزارش داد که این درخت به گفته اهالی منطقه ۵۰۰ سال داشته و در زمان قطع شدن نیز کاملاً «سرحال» بوده است.

محسن فیروزی، نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان «رابر»، اعلام کرده که این درخت را «یکی از مالکان خصوصی آن قطع کرده و سازمان‌های ذیربط هم غافلگیر شده‌اند».

خبرگزاری صداوسیما هم به نقل از اهالی این منطقه نوشته است که «یکی از ورثه مالک مرحوم این درخت آن را حدود سه و نیم میلیون تومان که بسیار کمتر از قیمت واقعی است به یک خریدار چوب فروخته است».

آمار دقیق و مشخصی از تعداد و سن درختان کهنسال در ایران در دست نیست، اما بر اساس برخی تخمین‌ها حدود ۴۰۰ اصله درخت کهنسال در کشور وجود دارد که میانگین سن آنها ۸۰۰ سال اعلام شده است.

درختان کهنسال ایران از گونه‌های سرو، چنار، بلوط، اُرس، زبان‌گنجشک، توت، گردو، کاج، انجیر معابد، عناب، بنه، سرخدار، زیتون و شمشاد هستند که تعدادی از آنها در سال‌های اخیر از بین رفته‌اند.

چنار «نیاسر» ، چنار «آب بخش» استهبان، درخت «بقعه سید رقیه» رشت، چنار ۵۰۰ ساله دامغان و چنار «امام‌زاده صالح» تجریش از جمله درخت‌های کهنسال از بین رفته در ایران هستند.

در همین حال سرو چند هزار ساله «ابرکوه»، درخت سرو کهنسال کرج و درختان کهنسال مزار «شیخ احمد جام» از جمله درختان کهنسالی هستند که بر اساس گزارش‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

علاوه بر عوامل جغرافیایی، محیط زیستی و دولتی، عامل انسانی و اقتصادی از مهم‌ترین عوامل نابودی درختان به خصوص درختان کهنسال در ایران به شمار می‌رود.

بر اساس قوانین ایران، قطع درخت جرم محسوب شده و مجازات‌های سنگینی برای عاملان قطع درخت در این قوانین پیش‌بینی شده است.

با وجود این، بسیاری از نهادهای دولتی به خصوص شهرداری‌ها در ایران اقدام به نابودی گسترده درختان می‌کنند.

از جمله مردادماه سال ۹۲ شهرداری منطقه دو تهران با کمک یک شرکت پیمانکاری بیش از صد درخت را که بعضاً کهنسال بودند، در منطقه اوین درکه قطع کرد تا اقدام به ساخت پیاده‌رو کند.

مهرماه امسال نیز یک «راننده متخلف» یک درخت بلوط ۴۰۰ ساله را در جاده «باشت» در جنوب شرقی استان کهگیلویه و بویراحمد که نیروهای پلیس در سایه آن جاده را «کنترل» می‌کردند، قطع کرد تا از پلیس راه «انتقام» گرفته باشد.

برخی از رسانه‌های ایران از مخفی شدن نیروهای پلیس راهور پشت درخت‌ها، تپه‌ها، پیچ‌ها و زیرگذرها برای کنترل تخلفات جاده‌ای گزارش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG