لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

«توافق اولیه» تولیدکنندگان عمده نفت برای تمدید کاهش سقف تولید


وزیر نفت عربستان سعودی می‌گوید که تعدادی از کشورهای تولیدکننده عمده نفت برای تمدید کاهش سقف تولید به توافق اولیه رسیده اند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، خالد الفالح در کنفرانسی در دبی گفت که پس از سه ماه محدود کردن تولید، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، و دیگر تولیدکنندگان عمده نتوانسته‌اند هدف کاهش ذخایر انبار شده نفت به کمتر از متوسط پنج سال اخیر را محقق کنند.

با وجود این، او اشاره ای به تعداد یا اسامی کشورهایی که به توافق تمدید کاهش تولید رسیده اند نکرد.

اوپک و ۱۱ کشور دیگر تولید‌کننده نفت تعهد کرده‌اند از ژانویه امسال برنامه کاهش روزانه ۱.۸ میلیون بشکه تولید نفت را در نیمه اول سال اجرا کنند.

به گفته وزیر نفت عربستان، اگرچه میزان تعهد بالا بوده است، اما برنامه هنوز به هدف خود دست نیافته است و کشورهای شرکت کننده در این برنامه هنوز به توافق در مورد تمدید آن در نیمه دوم سال نرسیده‌اند.

اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان، شامل روسیه، در ماه دسامبر سقف تولید را کاهش دادند تا با اشباع بازار مقابله کنند.

آمار نشان می دهد تولید در آمریکا افزایش یافته است و تعداد چاه‌های حفر شده در ۱۳ هفته گذشته بالا رفته است.

روز چهارشنبه، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، گفت این سازمان قرار است در روز ۲۵ ماه مه، حدودا یک ماه دیگر، در مورد تمدید برنامه کاهش تولید به نیمه دوم سال تصمیم گیری کند.

از زمان تصمیم اوپک برای کاهش تولید، قیمت نفت برنت دریای شمال ۱۴ درصد افزایش یافته است.

روز چهارشنبه، وزیر نفت عمان، محمد الرمحی، در مصاحبه ای اعلام کرد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد تمدید برنامه کاهش تولید به توافق رسیده اند.

شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و قطر، که عضو اوپک هستند و همچنین عمان و بحرین که همگی در برنامه کاهش تولید مشارکت کرده اند.

به گفته آقای الرمحی، ایران و ونزوئلا، که هر دو عضو اوپک هستند، برای تمدید برنامه کاهش تولید ابراز حمایت کرده اند.

وزیر نفت کویت، حسام المرزوق، گفته است وزیر نفت ایران تعهد کرده است در صورتی که برنامه تمدید پس از ماه ژوئن ادامه یابد تولید نفت این کشور در ادامه سال در حد ۳.۸ میلیون بشکه در روز متوقف شود.

به گفته المرزوق، اوپک و روسیه هنوز به توافق نهایی برای تمدید برنامه کاهش تولید نرسیده اند. تحلیل بلومبرگ نشان می دهد روسیه احتمالا از تمدید حمایت می کند.

در همین حال، رویترز به نقل از عمار الحکیم، رئیس ائتلاف ملی حاکم بر عراق، نوشت عراق ممکن است در پی استثنا شدن از برنامه کاهش تولید و افزایش تولیدش باشد و این یک مانع بر سر تمدید توافق است.

حکیم گفت عراق به درآمد نفتی برای مبارزه با داعش نیاز دارد. وی گفت: «با در نظرگرفتن این شرایط حساس، عراق حق دارد از دیگر اعضای اوپک انتظار استثنا شدن و داشتن فرصت افزایش تولید را داشته باشد. اما ما طرفدار اصل کاهش کلی اوپک درراستای افزایش قیمت‌ها هستیم.»

این گزارش می افزاید که در هر حال به نظر نمی‌رسد ایران مانعی در این مسیر باشد. این توافق به ایران اجازه داده است تولیدش را که در اثر تحریمها افت کرده بود، دوباره افزایش دهد.

به گفته یک منبع آگاه در اوپک، «ایران مورد نگران‌کننده‌ای نیست. ما می‌دانیم آنها نمی توانند بیش از این تولیدشان را بالا ببرند».

اخیرا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز گفت که در سال جاری تولید نفت ایران از میادین جدید ۳۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت، اما تولید از میادین کهنه به خاطر افت فشار آنها ۳۰۰ هزار بشکه دچار کاهش خواهد شد.

۸۰ درصد از میادین نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و سالانه ۸ تا ۱۲ درصد از تولید آنها به دلیل افت طبیعی فشار میادین کاهش می یابد.

XS
SM
MD
LG