لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

انتقال پلنگ ایرانی به روسیه برای تولید مثل


یک جفت پلنگ ایرانی به نام‌های زدیق و آندره‌آ از باغ وحش لیسبون در کشور پرتغال به منطقه حفاظت شده سوچی در روسیه انتقال پیدا کرده‌اند. این انتقال تحت برنامه تولید مثل نسل پلنگ ایرانی صورت گرفته است.

پیش از این نیز دو پلنگ ماده ایرانی به نام‌های مینو و چری از ایران به این پارک ملی حفاظت شده در شمال قفقاز انتقال پیدا کرده بودند.

رادیوفردا در این باره با عمر سمیونوف، معاون مدیرکل پارک ملی سوچی، گفت‌و‌گو کرده و در ابتدا درباره برنامه تولید مثل پلنگ ایرانی پرسیده است:

عمر سمیونوف: برنامه احیای نسل پلنگ ایرانی با همکاری وزارت حفظ محیط زیست روسیه، بنیاد جهانی حیات وحش و منطقه حفاظت شده ملی شهر سوچی کار خودش را آغاز کرده و هدف اصلی آن هم این است که نسل پلنگ ایرانی را در منطقه قفقاز شمالی احیا کند.

مرحله اول این طرح با اختصاص مکانی مخصوص برای تولید مثل پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سوچی شروع شد. ما اول از ترکمنستان پلنگ وارد کردیم و بعد هم پلنگ‌های ماده را از ایران آوردیم.

دیروز هم یک جفت پلنگ ایرانی از باغ وحش لیسبون وارد کردیم. مرحله بعدی، نسل‌کشی از این پلنگ‌ها و آماده کردن آنها برای اخت شدن با طبیعت است. وقتی که آنها به آمادگی لازم رسیدند و با طبیعت کنار آمدند، آن وقت آنها را روانه جنگل می‌کنیم.

این یک همکاری تعریف شده بین سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت از محیط زیست روسیه است؟

بله. ما با همتاهای ایرانی‌مان یادداشت تفاهم امضا کردیم و بر اساس این سند تفاهم از آنها پلنگ ماده ایرانی گرفتیم. ممکن است در آینده باز هم حیواناتی از این دست از آنها بگیریم.

شما اطلاع دارید که چه تعداد پلنگ ایرانی در خود ایران زندگی می‌کنند؟

طبق آماری که نهادهای مدافع حیات وحش بر اساس پژوهش‌های‌شان به دست آورده‌اند و البته این آمار تخمینی است، پلنگ‌ها بزرگ‌ترین گروه جانوران در ایران هستند و تقریبا ۴۰۰ قلاده پلنگ در ایران زندگی می‌کنند.

البته آنها در افغانستان هم وجود دارند. گروه کوچکی از آنها هم در ترکمنستان ساکن هستند. هر چه قدر به طرف غرب می‌رویم از تعداد آنها کم می‌شود، مثلا تعداد انگشت‌شماری از آنها در ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیده شده‌اند.

آقای سمیونوف، گاهی اوقات خبرهای ناخوشایندی از ایران به گوش می‌رسد مبنی بر خطر نابودی این گونه از حیوانات. وضعیت پلنگ‌ها به طور کلی در ایران چه طور است؟ آیا آنها در معرض خطر نابودی قرار دارند؟

نه، آنها در ایران به اندازه کافی حضور دارند و معرض نابودی نیستند.
XS
SM
MD
LG