لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

بروجردی: مذاکره‌کنندگان برای پذیرش پروتکل الحاقی باید از مجلس اجازه بگیرند


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید که پذیرش پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای یا همان ان‌‌پی‌‌تی از سوی جمهوری اسلامی، «ولو به صورت داوطلبانه»، نیازمند تصویب مجلس است.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت مجلس، روز شنبه، ۱۲ اردیبهشت، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران برای پذیرش چنین تعهدی در توافق نهایی با گروه ۵+۱ باید از مجلس «اجازه» بگیرد.

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای که در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، امضا شد، اما به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تاسیسات هسته‌‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

در همین زمینه علی‌اکبر صالحی،‌ مدیر سازمان انرژی اتمی ایران، هفته گذشته این احتمال را مطرح کرد که جمهوری اسلامی در جریان رسیدن به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی این پروتکل را پذیرفته و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی مجوز بدهد.

آقای بروجردی با اشاره به مصوبه پیشین مجلس ایران برای توقف «روند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» افزود: «چون مصوبه قبلی مجلس را در زمینه ممانعت از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی داریم، پذیرش مجدد پروتکل الحاقی ولو به صورت داوطلبانه هم نیازمند مصوبه مجلس است.»

وی اضافه کرد: «یعنی مجلس باید مصوبه قبلی خودش را که همچنان جاری و ساری است لحاظ کند و به آنها[تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران] اجازه بدهد که چنین تعهدی را بپذیرند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران تاکید کرد: «ما منتظر بقیه توافق‌ها هستیم که چه اتفاقی می‌افتد؛ مجلس با دقت در حال رصد کردن روند کار است.»

آقای بروجردی روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۹۳ نیز گفته بود که اگر بخشی از توافق نهایی ایران با کشورهای گروه ۱+۵ پذیرش پروتکل الحاقی باشد «حتماً مجلس ورود می‌کند».

گفته‌های آقای بروجردی در حالی است که بر اساس تفاهم اتمی لوزان، ایران موافقت کرده‌ است که پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز دوشنبه، ۷ اردیبهشت، گفته بود که «اگر همه مسائل به خوبی پیش برود»، ایران پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت.

با این حال برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته‌‌اند که ممکن است ایران «تحت شرایطی» پروتکل الحاقی را امضا کند، اما تصمیم‌گیرنده نهایی مجلس ایران است.

در همین حال علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، نیز روز دوشنبه سوم آذر ۹۳ گفت: «نظارت آژانس را هم کاملاً پذیرفته‌ایم. اگر آنها حقوق ما را بپذیرند، ممکن است مجلس هم پروتکل را بپذیرد و تصویب کند.»

آقای بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران گزاره‌برگ ایران از تفاهم اتمی لوزان را تهیه کرده‌اند، «ولی در انتشار آن دچار تردید شدند».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در مخالفت با انتشار این گزاره‌برگ تاکید کرد که ارائه گزاره‌برگ از سوی ایران «قدرت چانه‌زنی» در مذاکرات اتمی را «به طور طبیعی محدود می‌کند» و «زمینه مانور» را از بین می‌برد.

گفته آقای بروجردی در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، گفته بود که متن گزاره‌‌برگ (فکت‌شیت) ایران از تفاهم اتمی لوزان «ساعتی قبل از بیانیه لوزان» و حتی پیش از گزاره‌برگ آمریکا منتشر شده است.

اشاره آقای روحانی به متنی با عنوان «خلاصه‌ای از مجموع راه حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک» است که همزمان با اعلام تفاهم اتمی لوزان، توسط وزارت خارجه ایران منتشر شد.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش از این گفته بود که این متن گزاره‌برگ ایران از تفاهم لوزان نیست.

با این حال حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، با اشاره به سخنان حسن روحانی این متن را در صفحه اینستاگرام خود با هدف به گفته او «کمک به تازه شدن اذهان» دوباره منتشر کرد.

در این متن مواردی چون نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران با آن چه در گزاره‌‌برگ آمریکا درباره تفاهم لوزان آمده متفاوت است.

XS
SM
MD
LG