لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

درخواست کمیسیون مجلس برای ممانعت از اکران «فیلم‌های فتنه»


باران کوثری (چپ) و نوید محمدزاده در فیلم «عصبانی نیستم»
باران کوثری (چپ) و نوید محمدزاده در فیلم «عصبانی نیستم»

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران از نامه رئیس این کمیسیون به معاون سینمایی وزارت ارشاد برای جلوگیری از اکران فیلم‌های مرتبط با اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یا به گفته او «فیلم‌های مرتبط با فتنه» خبر داد.

در همین حال وب‌سایت گروه انصار حزب‌الله نیز از برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل وزارت ارشاد در تهران و درخواست برکناری علی جنتی، وزیر ارشاد، خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، حسین آذین، سخنگوی این کمیسیون، روز هشتم مهر بدون اشاره به تاریخ ارسال این نامه گفت که محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، خطاب به حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت ارشاد، خواستار جلوگیری از اکران فیلم‌های مرتبط با «فتنه ۸۸» تا زمان رسیدگی به اعتراضات و شکایات مربوطه شده است.

در ماه گذشته موضوع نمایش عمومی فیلم «عصبانی نیستم» موضوع اختلاف کمیسیون فرهنگی مجلس ایران و وزارت ارشاد حسن روحانی بوده است.

فیلم «عصبانی نیستم»، دومین ساخته سینمایی فیلمساز جوان رضا درمیشیان، داستان دانشجویی را می‌گوید که به علت شرکت در اعتراضات دانشجویی از تحصیل در دانشگاه باز می‌ماند.

بر اساس گزارش‌ها، این فیلم بخشی از اتفاقات سال‌های اخیر در اقتصاد و اجتماع ایران و تاثیرات شدیدتر شدن تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران را روایت می‌کند.

نمایش فیلم «عصبانی نیستم» در جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ حمله نمایندگان مجلس و نهادهای نزدیک به اصولگرایان را در پی داشت و در نهایت به کنار رفتن این فیلم از بخش مسابقه این جشنواره منجر شد.

این فیلم در بهمن‌ماه ۹۲ در شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین در آلمان به نمایش درآمد.

پیش از این علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز گفته بود که علی جنتی، وزیر ارشاد، در جلسه روز چهارم شهریورماه این کمیسیون وعده داده که قسمت‌هایی از این فیلم برای اکران عمومی حذف شود.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد، نیز روز هفت مهر درباره اعتراض‌ها به این فیلم گفته بود: «وقتی با مدیریتی مواجه هستیم که بنای آن بر گفت‌وگو، تعامل و حل مشکلات با منطق است، توقع این است که بقیه هم با ما همین طور برخورد کنند.»

آقای ایوبی روز ۱۰ اسفند سال ۹۲ گفته بود که فیلم «عصبانی نیستم» اثری اجتماعی است و مشکلی برای اکران ندارد.

درخواست برکناری وزیر ارشاد

همزمان با اعتراض برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های اصولگرا به مجوز اکران عمومی فیلم «من عصبانی نیستم»، وب‌سایت گروه انصار حزب‌الله از تجمع اعتراضی در مقابل وزارت ارشاد و درخواست برکناری علی جنتی، وزیر ارشاد، خبر می‌دهد.

به گزارش وب‌سایت انصارحزب‌الله، روز دوشنبه، هفتم مهرماه، افرادی که این وب‌سایت «طلاب حوزه‌های علميه تهران» نامیده دراعتراض به سیاست‌های وزارت ارشاد و مواردی چون «عدم اجرای» قانون عفاف و حجاب در وزارت ارشاد در شمال ميدان بهارستان تجمع کردند.

این تجمع‌کنندگان در بیانیه‌ای مدعی شدند که علی جنتی، وزیر ارشاد، از «رقص باله و بدون حجاب زنان» دفاع كرده و به نشریاتی که به مراجع تقلید «توهین» می‌کنند مجوز داده است.

در این بیانیه تصریح شده است: «وزير اين وزارتخانه نه تنها ناهی از منكر تک‌خوانی زنان نبوده، بلكه در جمع آنان حاضر شده و موجبات تائيد اين عمل مذموم را فراهم آورده است و در توجيه عمل سخيف يک بازيگر مبتذل به گزافه‌گويی و ياوه‌سرايی پرداخته است.»

پس از انتشار خبرهایی درباره حضور آقای جنتی در مراسم تک‌خوانی با اجرای مهدیه محمدخانی، وزارت ارشاد روز هشتم آبان ۹۲ این خبرها را «عاری از حقیقت» خواند.

به گزارش وب‌سایت انصار حزب‌الله، تجمع‌کنندگان خواستار استيضاح و بركناری علی جنتی از وزارت ارشاد شده‌اند.

XS
SM
MD
LG