لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

نایب رئیس مجلس: امکان ندارد استفاده روسیه از پایگاه نوژه بدون اجازه رهبر باشد


مسعود پزشکیان
مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، روز شنبه ضمن حمایت از همکاری نظامی تهران و مسکو اعلام کرد که همکاری این دو کشور در همدان نیز با مجوز علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، بوده است.

آقای پزشکیان در گفت‌و‌گویی که روز شنبه، ۱۳ شهریور، در وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، منتشر شد چنین نظر داد که «بدون اجازه رهبری امکان ندارد» بمب‌افکن‌های روسیه توانسته باشند از پایگاه هوایی نوژه در همدان استفاده کنند.

صدور اجازه از سوی آیت‌الله خامنه‌ای برای حضور نیروهای نظامی روسیه در خاک ایران و انجام عملیات از مبداء ایران در حالی است که طبق اصل ۱۴۶ قانون اساسی ایران استفاده کشور خارجی از پایگاه‌های کشور ممنوع است.

استفاده بمب‌افکن‌های روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای حمله به مواضع داعش در سوریه با واکنش‌های متفاوتی در ایران همراه شد، از جمله برخی از نمایندگان مجلس نیز به این مسئله اعتراض‌هایی داشتند.

در همین حال مسعود پزشکیان اعلام کرد که هیئت رئیسه مجلس برای بررسی این موضوع جلسه‌ای نداشته و «مسائل سیاسی و امنیتی این‌چنینی بیشتر به شورای عالی امنیت ملی و رهبری مربوط می‌شود تا مجلس.»

این عضو هیئت رئیسه مجلس در عین حال افزود که در همکاری نظامی روسیه و ایران «مکانی به کسی واگذار نشده و امکانات نظامی کشور نیز در اختیار کسی قرار نگرفته است.»

پزشکیان همچنین گفت: «همکاری و هماهنگی ایران و روسیه کار درستی است»، هرچند که «روسیه به دنبال منافع خودش است و نمی‌شود گفت که دل روسیه با ماست.»

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس ‌جمهوری روسیه، به شمار می‌روند.

ارتش روسیه در حمایت از نیروهای اسد دست به حملاتی هوایی زده که به گفته مسکو هدف از آنها «گروه‌های تروریستی» هستند.

علی شمخانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، هم در این زمینه اعلام کرده است که همکاری دوباره جمهوری اسلامی با روسیه در همدان به تحولات سوریه بستگی دارد.

این اظهار‌نظر در شرایطی مطرح شد که استفاده نظامی یک کشور خارجی از زیرساخت‌های نظامی در ایران، برای انجام عملیات در کشوری دیگر، بعد از جنگ جهانی دوم امری بی‌سابقه به شمار می‌رود.

مقام‌های ایران تاکنون واکنش‌های مختلفی به موضوع نشان داده‌اند: طیفی که انتقادی تلویحی از علنی کردن این موضوع از سوی روس‌ها را مطرح کردند و گروهی دیگر که گفته‌اند جنگنده‌های روسیه تنها برای سوخت‌گیری از پایگاه نوژه همدان استفاده کرده‌اند.

عملیات نیروی هوایی روسیه از خاک ایران علیه مواضع مخالفان بشار اسد، رئیس ‌جمهور سوریه، نخستین بار روز ۲۶ مرداد از سوی وزارت دفاع روسیه فاش شد.

روسیه در آن روز اعلام کرد که بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ و جنگنده بمب‌افکن‌های سوخوی ۳۴ از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG