لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

اتهام «اخلال» در کار تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم


علی لاریجانی
علی لاریجانی

یک منتخب مجلس دهم و از نزدیکان محمدرضا عارف، نامزد احتمالی ریاست مجلس، ضمن انتقاد از«اخلال» و «کارشکنی» در مقابل تشکیل «فراکسیون امید»، تلویحا علی لاریجانی، دیگر نامزد احتمالی ریاست مجلس، را متهم کرد که با دادن «امکانات و امتیازات» به منتخبان مجلس دهم «به دنبال جذب آنان است».

محمود صادقی، منتخب تهران در مجلس دهم، در مصاحبه با شماره روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت، روزنامه شرق گفت که بعد از انتشار خبر برگزاری همایش «فراکسیون امید» در روز شنبه، روابط عمومی مجلس نهم منتخبان مجلس را برای برگزاری جلسه دیگری در همان روز دعوت کرد.

آقای صادقی با اشاره به تماس‌هایی که با محمدرضا تابش از منتخبان اصلاح‌طلب مجلس و کاظم جلالی از منتخبان نزدیک به علی لاریجانی داشته افزود: «با واسطه از طرف آقای لاریجانی پیام رسیده بود که شما باید زمان برنامه خود را تغییر دهید و ما برنامه خود را کامل انجام خواهیم داد.»

به گفته آقای صادقی، در نهایت قرار شد که همایشی که با دعوت مجلس نهم برگزار می‌شود صبح روز شنبه و نشست «فراکسیون امید» عصر روز شنبه برگزار شود.

این منتخب تهران همچنین گفت که با وجود «توافق اولیه شفاهی» برای برگزاری همایش «فراکسیون امید» در ساختمان قدیم مجلس، این ساختمان برای برگزاری همایش منتخبان اصولگرای مجلس در اختیار آنان قرار گرفته و «فراکسیون امید» در نهایت مجبور شده که همایش خود را در نهاد ریاست جمهوری برگزار کند.

وی تاکید کرد: «قرائن زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌خواهند اخلال ایجاد کنند؛ از جمله این که ما میهمانانی را دعوت کرده بودیم و چند شب قبل با یکی از آنها تماس گرفته‌اند و با بیانی خاص ایشان را از سخنرانی در جلسه فراکسیون برحذر داشته‌اند.»

«ائتلاف امید» ائتلافی متشکل از گروه‌های اصلاح‌طلب و احزاب حامی دولت حسن روحانی نظیر حزب اعتدال و توسعه بود که چهره‌هایی چون محمد خاتمی، رئیس‌ جمهور اسبق ایران، نیز از آن حمایت کردند.

در برخی از حوزه‌های انتخابیه مجلس دهم از جمله تهران، اصلاح‌طلبان در قالب همین ائتلاف از تعدادی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم، حمایت کردند.

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس نهم و منتخب مجلس دهم، پیش از این اعلام کرده بود که همایش منتخبان «ائتلاف امید» برای بررسی اساسنامه این فراکسیون روز شنبه برگزار می‌شود.

با این حال پس از انتشار این خبر روابط عمومی مجلس اعلام کرد که همایشی برای آشنایی با قوانین و امور اداری در مجلس دهم و با سخنرانی رئیس مجلس نهم، معاون اول رئیس‌ جمهور، وزیر خارجه، سخنگوی دولت، و وزیر اطلاعات روز شنبه برگزار می‌شود.

درنهایت «فراکسیون امید» اعلام کرد که نشست خود را طبق برنامه قبلی عصر روز شنبه برگزار خواهد کرد. همزمان با نشست این فراکسیون همایش فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم نیز برگزار می‌شود.

روز شنبه همچنین ضیافت شام حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، برای منتخبان مجلس دهم برگزار می‌شود.

علی لاریجانی ریاست دوره نهم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، اما با انتخاب محمدرضا عارف، به عنوان نماینده دوره جدید مجلس، برخی اصلاح‌طلبان از معاون اول دولت محمد خاتمی به عنوان نامزد ریاست مجلس نام می‌برند.

در همین حال آقای صادقی در سخنان خود تلویحا علی لاریجانی را متهم کرد که با دادن «امکانات و امتیازات» به منتخبان مجلس دهم «به دنبال جذب آنان است».

وی اضافه کرد: «حتی کار از سرویس‌دهی به منتخبان گذشته و وام‌هایی را که در همه این سال‌ها به کارمندان مجلس نداده بودند، حالا به‌راحتی پرداخت می‌کنند و وام‌های ٥٠ میلیونی به کارمندان مجلس می‌دهند.»

به گفته آقای صادقی، در مقابل محمدرضا عارف گفته است که «من در مقابل این رأی مردم مسئول هستم و باید این فراکسیون را تشکیل دهیم... اگر با تصمیم فراکسیون برای ریاست کاندیدا شدم و آنجا رأی نیاوردم، در مقابل مردم عذر موجه دارم... ولی این که با لابی‌های غیرشفاف بخواهم از مطالبه مردم صرف نظر کنم، باعث از دست‌ رفتن اعتماد مردم می‌شود».

در همین حال غلامرضا تاج‌گردون، نماینده مجلس نهم و منتخب مجلس دهم، از علی لاریجانی و محمدرضا عارف خواست که «در تله افراط نیفتند».

وی از «بزرگان و منتخبین معتدل» خواست که «فارغ از هر نوع مطالبه برون‌نگر، آن چه که خیر مردم است» را انتخاب کنند.

دوره دهم مجلس شورای اسلامی قرار است هفتم خرداد آغاز به کار کند.

XS
SM
MD
LG