لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۵

تأکید علی لاریجانی بر بررسی توافق اتمی در مجلس


در پی موضع‌گیری رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر این که مجلس نباید از بررسی توافق اتمی کنار گذاشته شود، رئیس مجلس بر بررسی این توافق در قوه مقننه تاکید کرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ارائه لایحه از سوی دولت در این باره را «ضروری» دانست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز پنج‌شنبه، ۱۲ شهریورماه، در آخرین روز سفر خود به نیویورک تاکید کرد که مجلس درباره توافق اتمی وین «تصمیم‌گیری» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، وی همچنین با اشاره به اختلاف نظر نمایندگان مجلس درباره این توافق گفت که این «سند» را «با وجود اشکالات آن قابل قبول می‌دانم».

این گفته آقای لاریجانی در حالی بیان شده است که وی پیشتر گفته بود که «شاید» اگر مجلس درباره توافق اتمی وین «نظر بدهد بهتر باشد»، ولی در بعضی از «معاهدات بین‌المللی» مهم مانند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل که به پایان جنگ ایران و عراق منجر شد، مجلس «نظر نداده است».

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاورد‌ها و حقوق هسته‌‌ای» باید «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران «به مجلس ارائه شود» و ۲۰۱ نماینده مجلس از دولت خواسته‌‌اند که «هرچه سریع‌‌تر» توافق اتمی وین را «در قالب لایحه‌‌ای» به مجلس ارائه کند.

در همین حال نمایندگان مجلس روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد، اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را انتخاب کردند.

با این حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، هفتم شهریور، در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از توافق اتمی وین تاکید کرد که این توافق معاهده بین‌المللی جدیدی نیست و به همین دلیل نیاز به تصویب در مجلس ندارد.

دو روز پس از گفته‌های آقای روحانی، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، نیز گفت که «ارائه لایحه برجام به مجلس منافع ملی را تامین نمی‌کند».

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه تاکید کرد که مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود و «نمایندگان ملت» باید درباره رد یا تصویب آن تصمیم بگیرند.

یک روز پس از این سخنان، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که مجلس در «پایان بررسی» توافق اتمی وین «گزارشی از نقطه نظرات و راهکارهای چگونگی برون‌رفت از برخی چالش‌ها» را ارائه خواهد کرد.

در همین حال علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام، نیز گفت که این کمیسیون تلاش می‌کند تا گزارش خود را تا ۲۰ مهر به صحن علنی مجلس ارائه کند.

به گفته آقای زاکانی، این گزارش به تصویب مجلس نخواهد رسید و برای تصویب توافق اتمی وین باید لایحه‌ای از سوی دولت یا طرحی از سوی نمایندگان مجلس ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی تاکید کرد که مجلس می‌تواند این توافق را رد، تائید و یا به «صورت مشروط» تصویب کند.

پیش از این اعضای تیم مذاکره اتمی ایران تاکید کرده‌اند که مجلس یا شورای عالی امنیت ملی تنها می‌توانند توافق اتمی وین را رد یا تائید کنند و نمی‌توانند جزئیات آن را تغییر دهند.

XS
SM
MD
LG