لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس ایران برای تحریم کالاهای آمریکایی


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از ارائه طرحی «دوفوریتی» با هدف ممنوع کردن خرید کالاهای مصرفی ایران از آمریکا به هیئت‌ رئیسه مجلس خبر داد.

کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب رئیس این کمیسیون، روز سه‌شنبه، دوم آذر، به خبرگزاری «خانه ملت» گفت که این طرح با هدف اقدام متقابل در برابر «بدعهدی» آمریکا تهیه شده است.

آقای دهقانی فیروز‌آبادی تعداد نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند ۱۴۵ نفر اعلام کرده و افزود، در صورت تصویب آن٬ «خرید با واسطه و بی‌واسطه هر گونه کالای مصرفی از جمله فرآورده دامی و زراعی» از آمریکا ممنوع خواهد شد.

مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته قانون تحریم‌های ایران را برای ده سال دیگر تمدید کرد، اقدامی که با واکنش برخی مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.

این مجلس پنج‌شنبه گذشته نیز لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، فروش هواپیماهای مسافربری به ایران ممنوع می‌شود.

این مصوبه اقدامی در راستای مقابله با تصمیم دولت باراک اوباما در زمینه صدور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس و بوئینگ به ایران است.

بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این اقدام گفت که مصوبه منع فروش هواپیما به ایران در کنگره، قابلیت اجرایی ندارد.

صبح امروز نیز رسانه‌ها در ایران گزارش کردند که بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای اقدام مجلس نمایندگان آمریکا را محکوم کرده‌اند.

این نمایندگان با صدور بیانیه‌ای از دولت حسن روحانی خواستند تا «بر اساس قانون مصوب مجلس در خصوص برجام٬ اقدامات متقابل و جدی انجام دهد.»

این بیانیه پس از سخنرانی علی لاریجانی٬ رئیس مجلس، در انتقاد از تمدید برخی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از سوی مجلس نمایندگان آمریکا تهیه و منتشر شد.

آقای لاریجانی پیش از صدور این بیانیه٬ طی سخنانی در صحن علنی مجلس از بررسی ۵۰ طرح در «تقابل با برجام» در مجلس نمایندگان آمریکا سخن گفت و افزود که تمدید تحریم‌های اخیر از جمله این طرح‌هاست.

آقای لاریجانی این مصوبات را «نمونه‌ای از کردار غیرصادقانه» آمریکا در مقابل ایران ارزیابی و از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به خاطر رای به دو طرح علیه ایران انتقاد کرد.

در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب، آمریکا با رفع تحریم فروش هواپیماهای مسافربری به ایران به دلیل فرسودگی ناوگان هوایی تهران موافقت کرد، اما تاکنون هواپیمایی به ایران تحویل داده نشده است.

ایران هم پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد ۱۱۸ فروند هواپیمای مسافربری به ارزش ۲۵ میلیارد دلار از ایرباس خریداری کند٬ اما اندکی بعد این تعداد را به ۱۱۲ فروند کاهش داد.

شرکت بوئینگ نیز از صادرات بیش از ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ایران خبر داده است.

XS
SM
MD
LG