لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

«موج گسترده» پیامک علیه پنجمین گزینه روحانی برای وزارت علوم


خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنج‌شنبه از «موج گسترده» پیامک علیه محمد فرهادی، وزیر پیشنهادی علوم، خبر داده و به نقل از یک نماینده اصولگرای مجلس نوشت که هدف از ارسال این پیامک‌ها مرتبط نشان دادن آقای فرهادی با اعتراضات سال ۸۸ است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده اصولگرای رشت در مجلس، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، خبر داد که تنها دقایقی بعد از معرفی محمد فرهادی، به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، چند وب‌سایت و خبرگزاری در کشور اقدام به ارسال پیامک و «پرونده‌سازی» علیه او کرده‌اند.

تنها یک روز پس از رای عدم اعتماد به فخرالدین دانش آشتیانی، حسن روحانی روز چهارشنبه محمد فرهادی، وزیر فرهنگو آموزش عالی در دولت میرحسین موسوی و وزیر بهداشت در دولت محمد خاتمی را به عنوان پنجمین گزینه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد.

به گفته آقای جعفرزاده ایمن‌آبادی، «این رویه نشان می‌دهد نیت ناپاکی در میان است و عده‌ای با بی‌تقوایی و شیطنت خاصی عمل می‌کنند.»

ارسال پیامک علیه وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم پیش از این نیز سابقه داشته است.

بر اساس گزارش‌ها از صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، و پیش از معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، انبوهی از پیامک در مورد این چهارمین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم، برای نمایندگان مجلس ایران ارسال شد که همگی وی را به معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ و همچنین اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه در سال ۷۸ منتسب می‌دانستند.

به گفته نماینده رشت در مجلس در روز پنج‌شنبه نیز محتوای پیامک‌های ارسالی علیه آقای فرهادی نیز مرتبط با اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است، «در راستای آن که بگوید فرد معرفی شده در راستای همان گزینه‌های قبلی است».

ساعاتی پس از قرائت نامه معرفی محمد فرهادی برای تصدی وزارت علومدر مجلس ایران، برخی از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و بسیج دانشجویی نامه‌ای را منتشر کردند که آقای فرهادی به همراه برخی از شخصیت‌های سیاسی از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی در سال ۸۸ خطاب به مراجع تقلید نوشته بودند.

امضاکنندگان این نامه تاکید کرده بودند که بازداشت‌های پس از انتخابات ۸۸ «بدون صدور مجوزهای قانونی و همراه با برخوردهای خشونت‌بار» زیبنده نظام و کشوری نیست «که داعیه برپایی قسط و عدل دارد».

اما با وجود انتشار این نامه در روزهای گذشته برخی از چهره‌های مخالف گزینه‌های پیشین تصدی وزارت علوم، اعلام کرده‌اند که نمایندگان مجلس به آقای فرهادی نظر مثبتی دارند.

از جمله علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است کهنمایندگان مجلس «نظر مثبتی» نسبت به آقای فرهادی دارند، و غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران، چنین اظهار نظر کرده است که فضای مجلس در قدم اول نسبت به وزیر پیشنهادی علوم «منفی» نیست.

با این حال الیاس نادران، از جمله مخالفان گزینه‌های پیشنهادی قبلی وزارت علوم، در عین تایید سوابق مدیریتی آقای فرهادی هشدار داده است که او باید تکلیف خود را با «حلقه‌های تندرو اصلاح‌طلب» در وزارت علوم روشن کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، آقای نادران اضافه کرد: «آقای فرهادی در فتنه ۸۸ نامه‌هایی را امضا کرده که حتما نیاز به توضیح دارد و باید مشخص شود موضع‌شان نسبت به آن زمان چگونه است.»

روح‌الله حسینیان، عضو جبهه پایداری، نیز پیش‌بینی کرده است که وزیر پیشنهادی علوم «به احتمال زیاد» از مجلس رای اعتماد می گیرد.

مجلس شورای اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی آقای روحانی، برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رای نداد.

محمود نیلی احمدآبادی دیگر گزینه پیشنهادی آقای روحانی نیز روز چهارشنبه، هفتم آبان، نتوانست رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کسب کند.

مجلس ایران در جلسه ۲۹ مردادماه خود هم رضا فرجی دانا، وزیر علوم، را استیضاح و برکنار کرد.

نمایندگان مجلس ایران در ابتدای تشکیل کابینه حسن روحانی نیز به جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، رای اعتماد نداده بودند.

XS
SM
MD
LG